Despised Icon Day Of Mourning

Despised Icon

Afgelopen maand is via Century Media Records het inmiddels vierde album van het Canadese Despised Icon verschenen. Het album heeft de titel ‘Day Of Mourning‘ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2007 stammende ‘The Ills Of Modern Man’. Het album is gemixt door Zeuss in Massachusetts en gemasterd door Alan Douches.

Je kan de muziek van de zes heren van Despised Icon het beste omschrijven als extreme deathcore / metalcore. Als ik het schijfje een keertje rondgedraaid heb kom ik al snel tot de conclusie dat de muziek zeer strak is met een erg goed geluid. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Vette blastbeats, strakke snelle riffs en twee zangers, genaamd Alexandre Erian en Steve Marois die de songs van de nodige brulpartijen voorzien. Ook het strakke drumwerk van Alexandre Pelletier (die daarbij ook nog een aantal zangpartijen voor zijn rekening neemt) moet ik niet vergeten te noemen. Ook constateer ik dat bassist Max Lavelle zeer degelijk en groovend baswerk aflevert wat deze schijf zeker ten goede komt. Het eerste nummer van de cd “Les Temps Changent” laat gelijk goed horen hoe de muziek uit dit genre moet klinken. Baggervet en snoeihard! Hiermee maken de heren gelijk een statement waar je niet omheen kan. Verdere uitschieters voor mij zijn de zeer krachtige nummers “Eulogy” en “Diva Of Disgust”. De vrij technische en eigenwijze muziek van deze heren beukt aan alle kanten met hier en daar ook wat meer melodieuze stukken. De energie en kracht die van deze nummers afkomt is kenmerkend voor deze band en het hele album. Om even wat tot rust te komen is het album tevens voorzien van een wat langzamer nummer in de vorm van het afsluitende “Sleepless” wat daarmee een wat vreemde uitspatting is op deze cd. Jammer genoeg passen de vocalen niet helemaal lekker bij het nummer. Maar ja op iedere schijf mag wel een nummer staan wat je wat minder kan bekoren. Typisch genoeg staat het als laatste track op de plaat waardoor doordrukken naar het begin de plaat onontbeerlijk is.

Al met al staat Despised Icon behoorlijk bovenaan in de scène met deze vierde plaat. Kortom is dit een super snelle plaat vol agressie en onuitputtelijke energie gemixt met zeer bruut gitaarwerk die erg goed gaat scoren in de metalcore scène!! Als je houd van deathcore en metalcore, moet je deze glanzende schijf gewoon kopen. (Talitha Martijn)

01. Les Temps Changent
02. Day Of Mourning
03. MVP