Derek Sherinian Molecular Heinosity

Insideout Music

Website : Derek Sherinian

Op 23 maart zal het album ‘Molecular Heinosity’ van Derek Sherimian uitkomen via Insideout Music. Derek Sherinian is vooral bekend van zijn werk als sessiemuzikant voor artiesten als Alice Cooper, Billy Idol, Yngwie Malmsteen en Kiss en tevens heeft hij een aantal jaren deel uitgemaakt van Dream Theater waarbij hij onder meer te horen was op de albums “A Change Of Seasons” en “Falling Into Infinity”. Verder was hij één van de oprichters van de band Planet X en was maakte hij deel uit van de band Platypus. Tevens bracht Derek ook een aantal soloalbums uit, ‘Molecular Heinosity’ is dan ook alweer het zesde soloalbum en is daarmee de opvolger van het in 2006 verschenen ‘Blood Of The Snake’ album.

De eerste drie songs op het album vormen een trilogie waarbij de nadruk ligt op sferische en epische klanken en mooie rustige keyboardpassages, deze drie songs werden geschreven door Derek Sherinian en drummer Virgil Donati en opgenomen in dezelfde lineup als het uit 2007 stammende Planet X album ‘Quantum’. Tijdens “Wings of Insanity” gaat het er vervolgens wat ruiger aan toe als de gitaarpartijen worden vertolkt door Zakk Wylde, ook de drumpartijen die verzorgd worden door Brian Tichy zijn meteen een stuk harder dan de eerdere drie songs op het album. Maar het is toch vooral het solowerk van de heer Zakk Wylde tijdens deze song die het meest opvallen. Tijdens het volgende “Frozen By Fire” wordt het gitaarwerk verzorgd Rusty Cooley en lijkt het erop dat het spel van Derek tijdens deze song bijna naar de achtergrond is verdwenen. “The Lone Spaniard” begint dan met een rustig piano intro waarop de rest van de band invalt, de gitaarpartijen worden verzorgd door Taka Minamono en de baspartijen door Tony Franklin. Het volgende “Molecular Intro” is zoals de titel al verklapt een kort intro naar aanleiding van het titelnummer van het album “Molecular Heinosity”, gitarist Taka Minamono weet tijdnes deze song behoorlijk uit te halen en ook de rest van de band is goed op dreef. De enige song op dit album die voorzien is van zangpartijen is het afsluitende “So Far Gone” die vertolkt worden door Zakk Wylde, de song kent verder enkele zeer heavy gitaarpartijen, gierende solo’s en snelle riffs en maakt van deze afsluiter een song die naar meer smaakt.

Al met al heeft Derek Sherinian een zeer degelijk album opgenomen dat geheel in de lijn der verwachting lag zonder al te veel grote verassingen of het moet de bijdrage van de heer Zakk Wylde zijn. Fans van eerder werk van Derek Sherinian kunnen dit album dan ook gerust aanschaffen, het album bevat voldoende muzikale hoogtepunten. Het album klokt net geen veertig minuten waardoor het album makkelijk weg luistert en de verveling niet zo snel toeslaat.

01. Antarctica
02. Ascension
03. Primal Eleven