Delain April Rain

Roadrunner Records / CNR

Website : Delain

Ik denk dat er maar weinigen zijn die het ontstaan van Delain niet kennen: de band is vooral het project van toetsenist en componist Martijn Westerholt, die door de ziekte van Pfeiffer zijn werk voor Within Temptation gedwongen stil moest leggen en op deze manier toch zijn creatieve ei kwijt kon. In 2006 zag debuutalbum “Lucidity” het levenslicht, een album waarop vele gastoptredens hoorbaar waren. Onder andere door de vele liveoptredens en de groeiende populariteit groeide het project uit tot een serieuze band. Eind maart 2009 zal dit worden bekrachtigt door een tweede langspeler: “April Rain”.

Het album opent middels titelsong “April Rain” en “Stay Forever” in die typische symfonische rockstijl: gedragen toetsenintro’s, herkenbare melodieën en een aantal sterke riffs. Hierbij valt ook vrijwel direct de warme stem van Charlotte Wessels op; waar je genre-genoten nog wel eens wil betrappen op een mager zanglijntje of ietwat dunne kopstem lijkt Wessels continu zeker van haar zaak en dit hoor je dan ook terug in haar stem. Als welkome afwisseling heeft de band er ook voor gekozen om toch wat mannelijke zang op het album te gebruiken. Zo horen we in “Control the Storm” en epische afsluiter “Nothing Left” een gastoptreden van een altijd overtuigende Marko Hietala (Nightwish), en worden we op “Virtue and Vice” getrakteerd op een stevige grunt van gitarist Ronald Landa. Ook is er nog de bijdrage van celliste Maria Ahn die wellicht wat minder opvalt maar wel aan het volle geluid van het album heeft bijgedragen.

Muzikaal ligt het dus allemaal in de lijn der verwachting: enkele sterke uptempo songs met stevige riffs en ritmesectie zoals persoonlijke favoriet “Go Away”, een aantal wat meer ingetogen tracks zoals het naar mijn smaak ietwat flauwige “On the Other Side” of het qua opbouw weer wat sterkere “Start Swimming”. Verder zijn het vooral de bekende sfeervolle midtempo songs met de bekende kwaliteit toetsen, breedgedragen geluid en een warm geheel mét bijbehorende productie: voor sommigen misschien wat vol van geluid of erg glad, maar het is tenslotte geen rammelrock waar we mee te maken hebben en het sluit prima aan bij het beoogde geluid van deze band.

Het genre van de gothic danwel symfonische rock kent enerzijds een nog steeds groeiende populariteit en anderzijds is het voor velen het voorbeeld van alles wat fout is aan mainstream metal. Voor beide zijden valt dit album eigenlijk precies in hun straatje: “true” metal fans die bands als Within Temptation, Nightwish of het onlangs ter ziele gegane After Forever niet uit kunnen staan vinden op dit album té weinig verassingen of serieuze metal om van mening te veranderen. Echter voor liefhebbers van bovengenoemde bands is dit album er een om serieus te checken of zelfs direct aan te schaffen. Wat mij betreft schaart Delain zich met dit tweede album dan ook direct in de (sub)top van het genre en staat deze band een prachtige toekomst te wachten. (Ben Holster)

01. April Rain
02. Stay Forever
03. Invidia