Dejafuse Dejafuse

Reference Records

Website : Dejafuse

2007 markeerde de geboorte van een nieuw rockgeluid uit Nederland, Dejafuse. Leadzangeres Nienke de Jong (voormalig Autumn & songwriter) en gitarist Arno Krabman (producer Graveland Studio & bekend sessie-muzikant) stonden aan de wieg van deze Nederlandse band met internationale allure. Dit tweetal dacht groot en verlegde continue de bakens op zoek naar het juiste geluid, de juiste songs en de juiste samenstelling van muzikanten om hun Dejafuse te vervolmaken. Stefan Kemp (Wackmobil, Stranglers Club), Bas van Dreunen (Nemesis, TAPE) en Ludwig Witt (Spiritual Beggars, Firebird) heeft de plaat ingedrumd waarmee de line-up uit een niet geringe muzikanten en songwriters is ontstaan en waarmee de input van Dejafuse naar een hoger plan werd getild.

Met het uitkomen van dit debuutalbum van Dejafuse is ook de rockmuziek weer terug. Het album bevat dan ook 14 heerlijke catchy rock nummers met lekkere gitaarsolo’s. Dat de cd wel prettig in het gehoor ligt blijkt wel uit het feit dat deze band gelijk maar een paar shows voor Y&T mag openen en dat is niet niks. De mooie en aparte stem van Nienke maakt dit werkje al meteen erg bijzonder. Ook bij Autumn was ik al helemaal weg van deze zuivere zang waarbij hoog en laag niet geschuwd werd. Al gauw als er over zangeressen gesproken wordt, denkt men vaak aan Epica en After Forever, maar dat is absoluut niet te vergelijken met de stem van Nienke. Zij staat hier ruim boven!! Het geheel klinkt erg lekker met een hoop groovende momenten. Het nummer “2faced” had volgens mij geen betere opener van deze cd kunnen zijn. In alle nummers hoor ik de strakke en heldere drums terug, gemixt met een prettig en soms groovende bas. Gooi daar overheen een sausje van lekkere soepele gitaren zonder al te veel poespas en je hebt een vernieuwende rock-CD! Bij de song “Wake” komt er wat steviger gitaarwerk naar de voorgrond, en ook de zang staat hier wat meer naar voren. Al met al een erg lekker nummer met een catchy refrein en hoog meezing gehalte. “Clipper”klinkt dan weer bijna psychedelisch en geeft mij een goed gevoel. “Blanque Cheque” en Exploring” zijn dan wat meer up-tempo nummers die heerlijk rocken. Dan kom ik aan bij het zeer gevarieerde nummer “Shapeshifting”. En nu ik de titel van dit nummer zie, klopt dit helemaal met wat ik hierover wil zeggen. Dit nummer gaat diverse kanten op en heeft ook verschillende tempo verschillen. Af en toe is het zelfs een beetje ballad-achtig. “Wrapture” is gewoon een vet rocknummer, zoals het hoort!! “State of Being”wordt mooi opgebouwd en is wat zwaarder dan voorgaande nummers. Lekker gitaarwerk en vet geluid.

Conclusie: Dit is een heerlijke vette rock CD met een stel professionele muzikanten en een zangeres met ballen! Fans van bands Pearl Jam, The Answer, Alter Bridge en zelfs Queens Of The Stone Age zouden dit album zeker eens moeten beluisteren. (Talitha Martijn)

01. 2Faced Brother
02. Right Here
03. Wake