Defueled Defueled

Short Wave Records / Suburban

Website : Defueled

Het uit Stockholm, Zweden afkomstige Defueld heeft onlangs hun gelijknamige debuut album uitgebracht via Short Wave Records. Het album werd door de band zelf opgenomen, gemixt en geproduceerd in januari 2008 in de Music Solutions Sweden studio waarvan zanger Christoffer Wetterströms tevens eigenaar van is. Het album werd overigens gemasterd in de Cutting Room studio. De muziek van Defueld kan omschreven worden als een mix van metal en heavy rock, voorzien van een stevige groove, de nodige melodie en harmonieuze zangpartijen.

Het album opent met “Spawn”, een catchy, uptempo rocksong voorzien van een degelijke gitaarsound, stevige drums en melodieuze zang waarbij ik meerdere keren Metallica’s ‘Black album’ moet denken. Ook volgende songs op het album zijn voorzien van deze kenmerken, stevige metalsongs met dubbele gitaarpartijen, groovy breaks en catchy refreinen. Ook staan er enkele songs op het album die voorzien van de welbekende Gothenburg sound. Tijdens het beluisteren van het album moet ik dan ook meerdere malen aan bands zoals In Flames en Soilwork denken. Luister maar eens naar een nummer zoals “Eye For An Eye”, maar ook invloeden van bijvoorbeeld Sentenced zijn waarneembaar. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer de songs “Hero(in)”, “Retarded” en de semi ballad “The Boys Who's Transparent“. Het album wordt afgesloten door de emotionele ballad “Blind”, een nummer dat mij niet zo goed bevalt en naast al het stevige werk dat op dit album te vinden is.

Defueled heeft met hun debuutalbum een redelijk product afgeleverd, zonder al te veel verassingen, hoogtepunten of originaliteit. Voor wie van een stevige groove houd en de eerder genoemde bands wel weet te waarderen haalt met dit album een leuk album in huis.

01. Spawn
02. Forever
03. Endless Roll