Dead Head Depression Tank

Displeased Records

Website : Dead Head

Voor mij ligt het vijfde werk van de heren van Dead Head, getiteld ‘Depression Tank’. Voor degenen die Dead Head nog niet kennen, het is een thrash metal band van eigen bodem, namelijk uit het Overijsselse Kampen. Hun doel bij hun formatie in 1989 was de snelste en meest extreme thrash band ooit te worden. Als je luistert naar hun debuut ‘The Feast Begins At Dawn’ dat jammer genoeg gezegend is met een afschuwelijke productie, is dat wel gelukt.

Echter, anno 2009, staat deze band nog steeds voor die snelle en extreme thrash? Ja en nee is het antwoord, zoals zo vaak op dit soort vragen. Ja, het is snel. Het gaspedaal wordt de hele plaat lang goed gevonden en dat spreekt zeker voor deze band die trouwens ook haar 20 jarig jubileum viert.
Met “Dissolved In Purity” komt het nog langzaam op gang, maar dit nummer gaat met karakteristieke Kerry King solo al snel over in een lekker snel polkabeat gedreven thrash nummer. Wat ik trouwens ook pas later ontdekte was dat ze een nieuwe zanger (Ralph de Boer) hebben. Hij klinkt echt identiek aan de vorige (Tom van Dijk), dat is ook geen slecht punt. De plaat thrasht lekker door met “Green Angel” en “Crypocynic”. Met “The swing” volgt dan een midtempo nummertje dat ook halverwege weer versnelt met een lekkere gierende solo. Wat sowieso een goed punt is. Elk nummer bevat gewoon minimaal één solo, zoals het hoort bij een (thrash) metal plaat. Verdere hoogtepunten blijven toch de echte uptempo nummers zoals “Hateland” en “Murder”. Gewoon geen gelul en lekker rammen.

Kom ik toch nog bij het bovenstaande nee uit. Er komen tegenwoordig zoveel goede platen uit, dat ik vrees dat deze plaat toch niet boven het maaiveld uit gaat komen. En dat is jammer, want het is echt een gave plaat. Misschien dat het komt doordat ze toch bij een “klein” label zitten, vaderlandse trots Displeased Records, of toch niet extreem genoeg klinken. Ik zou deze plaat dan ook zeker aanraden bij fans van ouwerwetse snelle felle thrash metal, want deze band verdient het om gehoord te worden. Eind maart en april te zien in verscheidene zalen door het land, ga ze zien en supporten die hap! (Koos van Marle)

85/100

01. Dissolved In Purity
02. Green Angel