Darzamat Solfernus Path

Massacre Records

Website : Darzamat

Eind augustus is het nieuwe album van het Poolse Darzamat uitgekomen via Massacre Records. Darzamat is in ergens halverwege de jaren negentig opgericht en het debuutalbum ‘In The Flames of Black Art‘ van de band stamt uit 1996. Wat betreft de muzikale lijn van de band, deze ligt ergens tussen de death en black metal voorzien de nodige symfonische invloeden. De band heeft dit keer een conceptalbum afgeleverd dat de titel ‘Solfernus Path’ heeft meegekregen en is daarmee het inmiddels vijfde volwaardige album van de band.

Het verhaal dat de band op ‘Solfernus Path’ vertelt speelt zich af in een herenhuis van Gravin Josephine von Kuchmeister aan het begin van de 20e eeuw. Het album opent met “False Sleepwalker”, voorzien van een sfeervol intro waarna de band krachtig van start gaat. De song is voorzien van krachtige riffs en atmosferische, bombastische arrangementen die de song een sombere en duistere sfeer meegeven. Wat verder opvalt zijn de zware, krachtige grunts van Rafał Góral die afgewisseld worden met de heldere zangpartijen van zangeres Agnieszka Górecka. De song bevat verder uitstekende drumpartijen, maar het meest opvallendste is dat het nummer geschreven werd door Roy “Maurice” Mayorga (Stone Sour). Ook tijdens het volgende “Vote For Heresy” ligt het tempo behoorlijk hoog en is deze song net als de opener voorzien van kille, grimmige en sferische keyboardpartijen. Een nummer als “Pain Collector” bevat vervolgens weer wat industrial invloeden, maar naarmate de song vordert gaat het toch wat meer de symphonic black/death metal kant op. Het uptempo “Solfernus Path” kent vervolgens dezelfde ingrediënten zoals de afwisselende vocalen van Rafał en Agnieszka en de snelle drumpartijen van Mariusz "Rogol" Prętkiewicz maar het zijn toch wel de melodieuze arrangementen die de songs op het album bepalen en met elkaar weten te verbinden. Tijdens het beukende “King Of The Burning Anthems” wordt de band vervolgens bijgestaan door gitarist Andy La Rocque, die een mooie solo voor zijn rekening neemt. Het album wordt vervolgens afgesloten met het epische “Mesmeric Séance”.

De band heeft met ‘Solfernus Path’ een sterk album weten af te leveren voorzien van een zeer donkere sfeer. Dit is vooral goed waarneembaar tijdens de vele intro’s die tussen de nummers door zijn verwerkt. Verder zal het menig liefhebber van de band een aantal luisterbeurten kosten om het album geheel te doorgronden. ‘Solfernus Path’ is dan ook echt een album dat moet groeien.

01. False Sleepwalker
02. Vote For Heresy
03. I Devium (intro)