Dark Funeral Angelus Exuro Pro Eternus

Regain Records / Suburban

Website : Dark Funeral

Na een behoorlijke periode van rust laten de mannen van de Zweedse black metal band Dark Funeral ook weer van zich horen middels het onlangs verschenen vijfde album ‘Angelus Exuro Pro Eternus’. Door diversen bezettingswijzigingen en verschillende anderen factoren heeft de opvolger van het 2005 stammende studioalbum ‘Attera Totus Sanctus’ wat langer op zich laten wachten. Maar niet getreurd want daarvoor worden we wel beloond met een rete strakke release.

Na het enkele malen beluisteren kan ik dan ook concluderen dat band lekker op elkaar is ingespeeld en dat is vaak ook een pluspunt. Verwacht verder niks vernieuwends van deze heren, ze doen gewoon waar ze goed in zijn, geen nieuwe foefjes maar in dezelfde stijl doorgaan als wat we van ze gewend zijn. De hele cd klinkt krachtig en vet en misschien zelfs iets agressiever dan zijn voorgangers. Als we beginnen met “The End Of Human Race” ben ik blij, dit nummer is snoeihard en zit vol met goede black metal elementen zoals zeer snelle blastbeats en scheurende gitaren. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor “The Birth Of The Vampiir”. Het derde nummer “Stigmata” is echt een topper, zeer herkenbaar voor Dark Fneral begrippen en baggervet! “My funeral” hebben we al kunnen beluisteren op de myspacepagina van de band, dus die kennen jullie vast al. Ook het titelnummer “Angelus Exuro pro Eternus” is een redelijk nummer, maar in mijn ogen, iets minder dan de rest. Dan volgt “Demons of Five” en die maakt weer een hoop goed. Er wordt lekker gezongen, of ik moet eigenlijk zeggen gebruld. Klinkt goed. De snelheid van voorheen zit er duidelijk nog in, bij de heren. Zelfs de zang lijkt beter te zijn dan op de voorgaande albums van Dark Funeral. Het zit allemaal goed in elkaar en de vele gitaarriffs verblijden mijn oren. Luister maar eens naar het afsluitende “My Latex Queen”. Verder bevat het album ook mooie epische gitaarriffs en de sfeer en melodie zijn duidelijk herkenbaar.

De gehele productie is ook redelijk goed te noemen. Het enige minpuntje zijn de soms flauwe songteksten, die soms wat tegenvallen. Maar dat heeft te maken met ieders persoonlijke smaak. Ik heb de indruk dat deze agressieve black metal van Dark Funeral weleens hoog kan scoren bij de liefhebbers van dit genre! Verder wordt het album ook als speciale limited 2 Disc Edition uitgebracht, met als extra een 55 minuten durende live DVD gefilmd met een zestal camera’s tijdens het optreden van de band op het Zweedse P&L festival. Wat mij betreft kan het album kan dan ook zonder problemen gekocht worden door liefhebbers van de band. (Talitha Martijn)

01. The End Of Human Race
02. The Birth Of The Vampiir
03. Stigmata