Damnation Army Circle Of The Brave

Mascot Records

Damnation Army

Op 30 maart is het inmiddels vierde volwaardige album van het Zweedse Damnation Army uitgekomen via Mascot Records. Het nieuwe album heeft de titel ‘Circle Of The Brave ‘ meegekregen en volgt daarmee het in 2006 verschenen album ‘Tyrant’ op dat lovende kritieken mocht ontvangen. Hoewel de naam anders doet vermoeden, is Damnation Army echter een eenmansproject van Thomas Nyholm, die net als op de voorgaande albums alle instrumenten zelf heeft ingespeeld. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat hij voor deze opvolger zo’n drie jaar de tijd heeft genomen.

Het nieuwe materiaal is behoorlijk dynamisch, bruut en zeer krachtig, het is dan ook overduidelijk dat de heer Nyholm de afgelopen jaren niet stil heeft gezeten. Nu was een van de tekortkomingen op het voorgaande werk dat Nyholm zelf alle instrumenten bespeelde waardoor hij nogal eens beperkt overkwam. In de tussenliggende jaren heeft Nyholm zich echter als muzikant enorm ontwikkeld. Zo heeft de Zweed op deze nieuwe release een negental uitkende songs weten te schrijven, luister maar eens naar de pakkende, up-tempo opener “Resurrect My Demon” of het stuwende “999 Devils Descent”. Het gitaargeluid is verder uitstekend en is zo nu en dan wel wat op de typische Gothenburg sound gebaseerd waardoor het album behoorlijk toegankelijk is geworden. “Last Breath” is dan weer een heerlijke, slepende mid-tempo track. Verder staat het album vol met uitstekende, melodieuze thrashing metal zoals het slepende “Dark Ones Misery”, maar ook een up-tempo song als “Manipulated Dream Design” mag er zijn. Met “Upon The Bleeding Horns” heeft de heer Nyholmeen een rustig instrumentaal moment ingebouwd dat naadloos overgaat in het volgende “I”. Het album wordt vervolgens afgesloten met het snelle “Pha-luteria”, een song die heerlijk doorrost en naar meer smaakt, echter na vijfendertig minuten is het album aan een einde gekomen waarna ik de repeat knop nog maar eens indruk.

Het album werd opnieuw opgenomen in de Necromorbus studio onder leiding van Tore Stjerna, het geluid is helder en zeer overweldigend. Thomas Nyholm heeft met ‘Circle Of The Brave’ dan ook een zeer herkenbaar, doordacht, melodieus death / black metal album afgeleverd.

01. Resurrect My Demon
02. 999 Devils Descent
03. Last Breath