Dååth The Concealers

Century Media / Roadrunner Records

Website : Dååth

Op 20 april is het inmiddels derde album (als we het in eigen beheer uitgebrachte ‘Futility´ voor het gemak maar even meerekenen) van het Amerikaanse Dååth uitgekomen en is daarmee de opvolger van het uit 2007 stammende ‘The Hinderers’. Het meest opvallende detail aan deze release is het feit dat deze plaat zal uitkomen via Century Media en Roadrunner Records tegelijk. Verder is op het album voor het eerst nieuwkomer Sean Z te beluisteren die de zangpartijen van de inmiddels vertrokken Sean Farber heeft overgenomen.

Het album opent met het zeer brute “Sharpen the Blades”, een moderne thrash / death metalsong met een melodieuze insteek waarbij vooral het strakke drumwerk van de heer Kevin Talley behoorlijk opvalt. Verder is de song behoorlijk furieus en voorzien van spetterende solo’s van beide gitaristen, snelle drumpartijen en wordt het geheel aan elkaar gebruld door zanger Sean Z. Ook de volgende songs bevatten dezelfde elementen, luister maar eens naar het sterke “The Worthless”. Het volgende “The Unbinding Truth” begint behoorlijk melodieus, vervolgens naar een brute midtempo beuker over te slaan, het einde van de song is dan weer wat vreemd. “Silenced” is een uptempo track, voorzien van snelle dubbele baspartijen van drummer Kevin Talley. Het nummer “Translucent Potency” opent dan weer met een trage, logge riff waarop meteen een mooie gitaarsolo wordt ingezet, de song beukt verder heerlijk door en gaat vervolgens over in een heerlijke snel tempo. Tegen het einde komen we dan nog wat vreemde “...Of Poisoned Sorrows” tegen, dat een heuse dancebeat bevat, maar verder beukt de song ook behoorlijk door in een heerlijk tempo. Het album wordt vervolgens afgesloten met het snelle, maar korte ‘Incestuous Amplification’.

Al met al levert de band dan ook een prima album af. Dååth weet met ‘The Concealers’ mij dan ook aangenaam te verrassen met een afwisselend album dat niet snel verveeld. Het album werd geproduceerd en gemixt door Jason Suecof en Mark Lewis (Trivium, All That Remains, Devildriver) die het album van een degelijk sound hebben voorzien, hier valt dan ook niets op aan te merken. Ondanks dat er wat veranderingen zijn geweest binnen het geluid van Daath ten opzichte van het voorgaande album is de band nog steeds herkenbaar. Zodra je je echter wat verzoend hebt met het minder karakteristieke stemgeluid van zanger Sean Z., het in mindere mate aanwezige experimentele geluid valt er toch meer dan genoeg te genieten van ‘The Concealers’.

Tracklisting:
01. Sharpen the Blades
02. Self-Corruption Manifesto