Criminal White Hell

Massacre Records

Website : Criminal

Dat het Zuid-Amerikaanse continent niet bepaald achtergesteld is op het gebied van metal weten we natuurlijk allang dankzij een Sepultura, een Krisiun of om eens wat nieuwers te noemen: een Torture Squad. Welnu, Criminal kan dan de volgende grote band uit dit gebied worden. De ervaring is er, de albums zijn er genoeg. Is White Hell dan ook een klapper die hun lanceert?

Het album opent meteen al met het snelle '21st Century Paranoia' en laat zien uit welk vaatje Criminal het bier tapt. Opzwepende thrash gemengt met hier en daar een hint death. Of om het nog makkelijk te maken, de band klinkt als At the Gates met een Arch Enemy sausje eroverheen gegoten. Gedurende de rest van het album blijft deze vergelijking er dik bovenop liggen. Origineel? Nee. Vervelend? Nee. Want de band doet het namelijk prima. 'Crime and Punishment' heeft alles wat een goed nummer moet bevatten. Lekker thrashen, een flinke solo en een catchy riffje hier en daar doen hun werk goed. 'Incubus' klinkt dan iets meer als Arch Enemy dan At The Gates doordat zanger Anton hier wat lager zingt, en het wat loggere gitaarwerk. Gitarist Rodrigo mag ook weer even laten horen dat het soleren zijn beroep is, maar meer van dit soort solo's moeten er niet gaan inzitten want dan wordt het soleren voor het soleren. 'Black Night' thrast weer ongenadig door en ook 'The Deluge' weet van wanten hoewel in het tweede nummer wel wat meer pas op de plaats wordt gehouden en ook wat langzamer gespeeld wordt. Het nummer wordt daardoor niet slechter, want er gaat lekker veel dreiging vanuit. De rest van de plaat gaat door in hetzelfde straatje. Sommige wat meer mid-tempo (Strange Ways, Mobrule, Eyes of Temptation, Bastardom ), sommige voluit doorhakkend en beukend (Invasion, The Infidel, Sons of Cain). Overal is genoeg ruimte voor melodie te vinden, alsmede voor hard heersen.

Aan het eind van de plaat heb je je best wel vermaakt. Criminal heeft een bijzonder aardig album in elkaar gedraaid wat gestoelt is op thrash maar met genoeg melodie of logheid om het interessant te houden. Het feit dat het nogal vaak aan andere bands doet denken is niet echt een probleem, omdat je merkt dat Criminal genoeg zelf in de mars heeft. Ook de productie is helemaal top, wat netjes is aangezien bass-speler Dan Biggin dit zelf heeft gedaan samen met Neak in de UK. Qua nieuwe thrashplaten klinkt dit prima in de oren. Maar wat eigenlijk het allerbeste is van dit album, is het gebrek aan die vervelende 'this is the property of massacre records' stukken midden door je muziek heen. Hoera! (Thomas van Golen)

Anton Reisenegger Vocals, Guitar
Rodrigo Contreras Lead Guitar
Dan Biggin Bass