Church Of Misery Houses Of The Unholy

Rise Above Records / Suburban

Church Of Misery

De Japanse heren van Church of Misery zijn in hun eigen land een van de bekendste doom-metal bands. De band wordt vaak in het hokje geplaatst met onder andere Black Sabbath en St. Vitus die beiden uit de begin periode afstammen van het doom-genre. Ook de bands Iron Monkey en Electric Wizard passen goed in het straatje van Church of Misery. Echter heeft deze band ook wat punk invloeden en keyboard toegevoegd aan hun muziek. De nummers gaan veelal over seriemoordenaars en dat soort narigheid. Tatsu Mikami speelde voordat hij deze band oprichtte ook in een thrashband genaamd Salem. Er hebben echter aardig wat bezettingswisselingen plaatsgevonden voordat de band in de huidige samenstelling aan deze nieuwe cd begon. Na talloze pauzes en het uit elkaar gaan van bandleden en het vinden van nieuwe muzikanten en het tussendoor uitbrengen van veel cd-materiaal via allerlei verschillende platenmaatschappijtjes verspreid over de hele wereld, krijg ik nu de eer om dit schijfje te gaan beluisteren.

Gelijk valt me op dat inderdaad de invloeden van Black Sabbath duidelijk aanwezig zijn. Ook de hele jaren zeventig sfeer kan je bijna proeven. De teksten zijn speciaal typerend voor deze band en gaan vooral over de duistere kanten en narigheid die de beruchte seriemoordenaars met zich meebrengen. De verhalen over diverse moorden worden in de songs door de zanger ‘verteld’. De zanger doet me af en toe zelfs een beetje denken aan zangers van goede stoner bands. (al heeft de zanger er een hekel aan als hij daarmee vergeleken wordt). Uiteraard bedoel ik dan ook vooral de klanken van zijn stem! Een van de betere uitschieters van deze cd is bijvoorbeeld “Shotgun Boogie” die gelijk de vorm van de band duidelijk weergeeft, ook "Houses Of The Unholy" is een heerlijke song. Dit nummer bevat hier een daar enkele goede en groovende stukken met strakke gitaarriffs. Luister verder ook eens naar “Blood Sucking Freak”, De nummers op dit album bevatten echt alles om een doom liefhebber blij te maken! Aan alles is gedacht. Van doomy riffs tot gierende solo’s en feedback momenten zoals we dachten dat Iommi die alleen kon maken. Er staan niet al te veel nummers op deze cd, maar ze duren dan ook een stuk langer dan een gemiddeld nummer. Al met al een zeer prettige groovende en agressieve plaat waar de doom liefhebbers hun vingers bij aflikken!!
(Talitha Martijn)

01. El Padrino (Adolfo De Jesus Constanzo)
02. Shotgun Boogie (James Oliver Huberty)