Children Of Bodom  Skeletons In The Closet

Spinefarm Records

Children Of Bodom

Het Finse Children Of Bodom heeft voor de doorgewinterde metalfan geen verdere introductie nodig. De band timmert immers al heel wat jaren aan de metal weg. Dat de band op zijn tijd wel van een covertje houd blijkt wel uit het ‘Skeletons In The Closet‘ album dat onlangs via Spinefarm Records is verschenen. De nieuwste release bevat namelijk een aantal uiteenlopende covers van diversen bands en artiesten die de Finnen de afgelopen jaren opnamen. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat al deze covers onlangs op één schijfje zijn uitgebracht.

Deze heren zijn dan ook niet onverdienstelijk gebleven en weten op een leuke manier veel songs in een typisch Children Of Bodom jasje te steken en het resultaat mag er zijn. De covers die mij persoonlijk wel erg goed bevallen zijn onder andere “Mass Hypnosis” van Sepultura, Slayer´s “Silent Scream”, “Hellion” van W.A.S.P. en het sterke “Rebel Yell” van Billy Idol. Ook “Antisocial” van Anthrax is verrassend. Aan deze nummers is niet te gek veel gesleuteld en ze zijn dan ook nog enigszins herkenbaar voor de liefhebber van die bands. Ik denk zelfs dat de bands deze versie van hun nummers nog wel kunnen appreciëren. Verder zitten er ook wat verrassende keuzes bij, zoals je kan zien in de tracklist maar het album bevat ook enkele bloopers. Luister maar naar het verschrikkelijke “Ooops!... I Did It Again” van Britney Spears. Daar is echt niks leuks aan, ik kan enigszins nog wel begrijpen dat de heren dit voor de lol gedaan hebben, maar het is erg overbodig.

Verder vind ik de nummers “Somebody Put Something In My Drink” van de Ramones erg leuk en ook “War Inside My Head” van Suicidal Tendencies mag er zijn. Deels komt dat natuurlijk doordat ik die bands zelf ook erg leuk vindt. Wat betreft het opnemen van een cover door wat voor band dan ook, soms denk je weleens dat een cover beter niet opgenomen had kunnen worden omdat dit het origineel tekort doet. Dat heb ik echter bij bovenstaande nummers niet, maar dan weer wel een beetje bij “Aces High” van Iron Maiden. Dat is jammer, dat had veel mooier gekund. Vooral de zang bevalt me niet, dat is veel te schreeuwerig. Verder noemenswaardig is ook de verborgen track van King Diamond’s “Waiting (For Darkness)” die mij goed bevallen is.

Uiteindelijk is de keuze aan bands waarvan een cover is gemaakt is zeer divers te noemen en ik moet zeggen dat ik vind dat het een hele leuke lijst met songs is geworden. Sommige artiesten zijn waarschijnlijk helemaal niet bekend bij de grote schare jonge fans die Alexi Laiho en consorten hebben opgenomen maar de wat oudere metalfans kennen natuurlijk bijna alles. Kortom, een cover cd is voor ieder iets persoonlijks, zelf vind ik het leuk, alhoewel we natuurlijk liever een nieuw Children Of Bodom album zien komen. Het is gewoon een hebbeding en een leuke aanvulling op de collectie. Deze band heeft zeker geen covers nodig om de fans te entertainen, maar leuk is het wel. Verder hoop ik maar dat de band live niet al te veel covers ten gehore gaat brengen, want ze maken zelf zat goede nummers. (Talitha Martijn)

01. Lookin' Out My Back Door (Creedence Clearwater Revival)
02. Hell Is For Children (Pat Benatar)
03. Somebody Put Something In My Drink (Ramones)