Caliban Say Hello To Tragedy

Website : Caliban

Het Duitse Caliban is inmiddels geen onbekende meer in het metalcore wereldje, de band werd immers in 1997 opgericht en heeft inmiddels zes studioalbums uitgebracht waarvan het uit 2007 ´ The Awakening´ de laatste was. De band heeft echter niet stilgezeten, op 24 augustus is het zevende album, dat de titel ´Say Hello To Tragedy´ heeft meegekregen via Century Media Records uitgekomen. Het album werd geproduceerd door Benny Richter en gitarist Marc Goertz.

De band gaat op deze nieuwe release fel en furieus van start met de song “24 Years”, het nummer is dan ook behoorlijk snel en bevat weinig tot geen cleane zang. De song is voorzien van harde gitaarpartijen, felle screams van zanger Andreas Dörner en uitstekend drumwerk van Patrick Grün. Tijdens het volgende “Lovesong” gaat het er vervolgens al wat minder snel aan toe, de song bezit echter voldoende kracht om niet onder te doen voor eerder werk van de band. Ook de volgende songs op het album zijn behoorlijk en zijn voorzien van de kenmerkende metalcore elementen zoals thrashy gitaarpartijen en krachtige breakdowns. Ook de cleane zangpartijen van Denis Schmidt blijven grotendeel achterwege en zijn wat minder nadrukkelijk aanwezig en bepalend, luister maar eens naar nummers zoals “No One Is Safe” of “The Denegation Of Humanity”. Waar de cleane vocalen dan weer wel goed uitpakken is bijvoorbeeld tijdens een het zeer snelle “Unleash Your Voice” waarbij de contrasten tussen melodie, hardheid en snelheid erg groot zijn. De song “All I Gave“ is dan weer een stuk rustiger, maar straalt dan wel weer iets donkers, atmosferisch uit. Tegen het einde van het album komen we dan nog het snelle “In The Name Of The Progression” tegen waarna het album wordt afgesloten door het felle net geen vijf minuten durende “Coma”.

Met ‘Say Hello To Tragedy’ heeft Caliban opnieuw een album uitgebracht dat de oudere fans van de band zeker zal kunnen bekoren maar of de band er echt veel nieuwe fans mee zal bereiken zal nog moeten blijken. Het album werd overigens gemixt door Killswitch Engage gitarist Adam Dutkiewicz waardoor we van een helder geluid verzekerd zijn. Mocht je eens willen genieten van een lekkere moderne metalcore cd dan haal je met dit schijfje een leuk album in huis.

Het nieuwe album zal naast de normale uitvoering tevens als gelimiteerde Digipack uitkomen met een alternatieve Dyecut cover, twee bonustracks, te weten “Forsaken Horizon” en “Between The Worlds” live at With Full Force 2008, en een Enhancement CD met daarop de “24 Years” live-clip, een interview en een foto-gallery. Verder zal de band binnenkort ook live te zien zijn, zo speelt de band op 27 oktober in Utrecht en op 7 september in Hasselt.

01. 24 Years
02. Lovesong
03. Caliban's Revenge