CKY Carver City

Roadrunner Records

Website : CKY

CKY (Camp Kill Yourself) bestaat uit zanger/gitarist Deron Miller, gitarist Chad I. Ginsburg, bassist Matt Deis en drummer Jess Margera (broer van de beroemde en beruchte ' Jackass'- en skateicoon Bam Margera) De band is opgericht in 1998 en heeft tot nu toe drie cd’s uitgebracht, te weten ‘Volume 1’ (1999), ‘Infiltrate Destroy Rebuild’ (2002) en ‘An Answer Can Be Found’ (2005). Nu, ongeveer vier jaar later ligt er binnenkort dus een vierde in de winkels. Het album heeft de titel ‘Carver City’ meegekregen en zal op 15 mei via Roadrunner uitkomen. De heren spelen recht toe, recht aan Amerikaanse rockmuziek. De cd met muziek en teksten gaan in hun geheel over een verzonnen stadje “Carver City”. Een illuster stadje aan de kust in de jaren 70/80. Deels op waarheid gebaseerde nostalgische strandvakanties en autobiografische verhalen, en hersenspinsels van alle bandleden. Leuk bedacht.

Toen de cd geschreven en opgenomen werd, zaten de heren in een zware tijd, wat ook deels terug te vinden is op deze plaat en ook had de band een break van ruim een jaar genomen in de periode dat het album geschreven werd. Ondertussen zien de mannen de zon weer schijnen en gaan ze vol goede moed de toekomst in. De nummers zijn allemaal erg rock georiënteerd. Wederom is dit vrij soft the noemen en als ik het toch echt in een hokje moest plaatsen, dan komt dit aardig in de buurt van onder andere Fall Out Boy en andere pop/rock bandjes. De nummers klinken over het algemeen een klein beetje rommelig. De zang daarentegen is redelijk goed te noemen voor een poppy rockband. Aan de productie van dit album had nog redelijk wat te sleutelen geweest. Sommige nummers worden niet tot het optimale gepresenteerd. Hier en daar hoor ik wel leuke gitaarriffs en mooie stukjes zoals het stevige beginstuk van “Rats In The Infirmary“. Maar over het algemeen is het een middelmatig album met enkele goede uitschieters zoals “Imaginary Threats” en het uptempo “The Boardwalk Body”. Ook “A#1 Roller Rager” steekt er boven uit, omdat dit nummer iets meer pit en power heeft dan de rest! Het album wordt afgesloten door de ballad “The Era Of An End”, een nummer die d band voor mij dan weer weg had mogen laten.

Mijn algemene conclusie is, er hadden best een stuk minder synthesizerpartijen in de songs verwerkt mogen worden zoals tijdens bijvoorbeeld “...And She Never Returned“. Ook zijn de gitaar en basgitaar in veel stukken niet van elkaar te onderscheiden waardoor het geheel soms een beetje een brei wordt. Voor wie van poppy rockmuziek houdt, is dit misschien leuk, maar voor mij is het te soft en te middelmatig (vooral door de mindere productie en mix). (Talitha Martijn)

01. Hellions On Parade
02. ...And She Never Returned
03. Rats In The Infirmary