Bloodbound Tabula Rasa

Blistering Records

Website : Bloodbound

Bloodbound is in de zomer van 2004 gesticht door 2 vrienden, Thomas Ollson & Frederik Bergh. In 2005 kreeg de band de kans om hun eerste album op te nemen, het album kreeg de titel ’Nosferatu’ mee. Dit album werd als positief ontvangen door de muziekpers. Het album kwam in 2006 uit. In 2007 werd het tijd voor het volgende album genaamd ‘Book of the Death’. In 2008 speelden ze als een hoogtepunt uit hun carrière een show op het monsters of rock festival in Tsjechië. Kort daarna kregen ze de kans een contract te tekenen bij het platen label Blistering Records. Bij dit label mochten ze hun derde album opnemen: ‘Tabula Rasa’. Het label noemt het een “mind-blowing, melodic metal masterpiece. En hier hebben ze niks teveel mee gezegd.

De stijl doet me erg denken aan bands als Iron Maiden, Dream Theater en Gotthard. Het is een lekker groovend, melodisch en aanwezig album. De muzikale kant van het album is aardig stevig. Met lekkere scherpe en harde riffs met goeie drum and bass stukken. Daarboven op is een stem gelegd die erg melodisch is en het goed doet binnen de stijl van de band. Wat absoluut niet mag missen in dit genre muziek zijn de gitaarsolo’s. Deze zijn simpel, clean, afwisselend en niet te lang. Het eerste nummer laat meteen weten wat je van de rest van het album kunt verwachten. De titel song “Tabula Rasa” is in 2 delen gedeeld en los van elkaar op het album geplaatst. Qua stijl komen de nummers erg overeen, wat erg prettig is. Het album wordt afgewisseld met nummers meer geschikt voor de commerciële markt en toch ook nummers die nog prima in de underground scene passen. Fans van melodische metal of power metal maken een goede keus om dit album te kopen. Plaats het album in je cd speler en het zal je meteen van begin tot eind boeien en je aandacht vasthouden. (Bernard Bruins)

01. Sweet Dreams Of Madness
02. Dominion 5
03. Take One