Black Pyramid Black Pyramid

MeteorCity Records

Website : Black Pyramid

Het debuutalbum van de Amerikaanse doom sludge band Black Pyramid is half juli via het MeteorCity Records label verschenen. Black Pyramid werd opgericht in 2007 en is afkomstig uit Massachusetts en bracht in het verleden één EP uit, die slechts een tweetal nummers telde. Nu, ongeveer één jaar na deze EP komen de heren dan met hun eerste volledige album, waarop we tevens de song “Visions of Gehenna”, afkomstig van de eerder genoemde EP ook terug vinden. Het geluid van Black Pyramid ligt in het straatje van bands als Sleep, Goatsnake, High On Fire maar ook bands als Mastodon, The Obsessed, Pentagram en Black Sabbath mogen genoemd worden.

Het album opent met het instrumentale “...And the Gods Made War”, waarna de song naadloos over gaat in het groovende “Visions of Gehenna” voorzien van ronkende riffs. De songs zijn verder voorzien van scheurend gitaarwerk en pakkende solo´s zoals die tijdens “Mirror Messiah” goed waarneembaar zijn. Ook het volgende “No Life King” is voorzien van enkele massieve riffs waar de rook vanaf komt. Wat betreft de zangpartijen van Andy Beresky, deze zijn wat aan de rauwe kant waardoor de songs wat ruwer aandoen dan die van genregenoten. Wat ook opvalt zijn de ondersteunende drumpartijen van Clay Neely, die samen met bassist Gein voor een degelijke basis van de songs zorgt. Het korte akoestische “Celephais” vormt vervolgens de brug tussen het opnieuw opgenomen demo materiaal en de vier nieuwe tracks met als uitschieter het uptempo “Twilight Grave”. Verder liggen de Black Sabbath invloeden er soms wel erg dik bovenop, luister maar een naar een nummer als “The Worm Ouroboros“ waar de riff wel erg veel lijkt op die van “Iron Man”. Het album wordt afgesloten met het donkere, maar toegankelijke “Wintermute”. Wat betreft de productie, deze is in tegenstelling tot veel andere doom band prima in orde en het geluid is dan ook zuiver en haarscherp waardoor het volume best eens wat open geschroefd kan worden.

De songs op dit debuut van Black Pyramid zijn prima te verteren, de voornamelijk up-tempo songs zijn het ene moment ingetogen en dan weer wat opgewekter en tevens voorzien van de nodige rustpuntjes waardoor het album gemakkelijk weg luistert. De band hoeft het verder dan ook niet te hebben van technisch hoogstandjes, het moet gewoon rocken en ronken en dat is wat deze band zeker doet.

01. ...And the Gods Made War
02. Visions of Gehenna
03. Mirror Messiah