Beardfish Destined Solitaire

Insideout Music

Website : Beardfish

Weer een goede band uit Zweden. De laatste tijd bedenk ik me steeds hoeveel goede bands er eigenlijk wel niet uit Zweden komen!! Ze zijn niet meer te tellen. In alle genres kan ik wel een paar leuke namen opnoemen. Zweden is flink in opkomst in de metalwereld!!! De teksten van de band waren in het verleden nogal eens in het Zweeds maar hebben gelukkig de overstap gemaakt naar Engelstalige teksten omdat dit internationaal gezien toch beter aanslaat. Beardfish is goed in hun retro progressieve rock en dat doet me goed. Deze heren moeten haast wel geluisterd hebben naar Spock's Beard , Genesis, The Flower Kings en superheld Frank Zappa. De band is echter lastig in een hokje te plaatsen omdat je zoveel verschillende geluiden hoort! De mannen van het Zweedse Beardfish spelen een soort prog-rock met een eigen identiteit, wat tegenwoordig best moeilijk is voor veel bands.

De band werd in 2001 opgericht en dit is volgens mij alweer de vijfde cd van de band, ze gaan dus als een speer. Daar moet een heleboel inspiratie en goede wil aanwezig geweest zijn. De zang varieert hier van clean naar grunts en screams om zelfs een grappige poging te doen, die dicht in de buurt van rappen komt. Ook bevat de cd veel instrumentale stukken. De jaren 70 sound hier en daar is relaxed en prettig voor je oren. Ook al zitten er ook pittige nummers in. In vergelijking met eerder werk is dit een stuk agressiever en harder. Wel valt met op dat de keyboard en hammond orgel erg aanwezig zijn. Natuurlijk hoor je ook wel de nodige gitaarsolo’s. De nummers zijn stuk voor stuk goed opgebouwd en bevatten, buiten de keyboards, degelijk drumwerk en vette, ingewikkelde gitaarsolo’s. We beginnen bij het titelnummer “Destined Solitaire” met lekkere lage zang maar luister ook bijvoorbeeld maar eens naar “Where The Rain Comes In”. Verder hoor ik in de song op dit album vaak een lekkere groovende melodielijn en ook de jazz invloeden zijn goed hoorbaar. De mannen hebben een goed combinatie gevonden tussen de ritmesectie en de gitaren en uiteraard veel keyboards. Wat alle prog-rock bands gemeen hebben zijn die ellenlange nummers. Dat heb ik nooit begrepen, het nummer “Until You Comply” bijvoorbeeld duurt een kwartier en dat is voor mijn doen wel een beetje te lang. Hoe complex de muziek ook is, het moet niet langdradig of saai worden. Na de knappe afsluiter “The Stuff That Dreams Are Made Of” heb ik niet gelijk de neiging om deze cd nog een keer te draaien, maar toch hebben de mannen een degelijk staaltje werk afgeleverd!!

Na alle korte metal-core cd’s van nog geen half uur die ik de afgelopen weken heb horen langskomen is dit eindelijk weer een volle cd met een dikke 75 minuten aan vette muziek! Zo zien we het graag. Dan heb je tenminste waar voor je geld, dus kopen als je een prog liefhebber bent!! (Talitha Martijn)

01. Awaken The Sleeping
02. Destined Solitaire
03. Until You Comply Including Entropy