August Burns Red Constellations

Hassle Records / Suburban

August Burns Red

Op 14 juli is het langverwachte album ‘Constellations’ van het Amerikaanse August Burns Red verschenen via Hassle Records. ‘Constellations’ is het derde volwaardige album van de band en is de opvolger van het in 2007 verschenen ‘Messengers’. De uit Lancaster (Pennsylvania) afkomstige band werd ergens in 2003 opgericht en een jaar later werd de EP ‘Looks Fragile After All’ uitgebracht. Nadat de band in 2005 een contract bij Solid State records in de wacht wist te slepen werd in datzelfde jaar het debuutalbum ‘Thrill Seeker’ uitgebracht. De opvolger ‘Messengers’ kwam zoals eerder vermeld in de zomer van 2007 uit.

August Burns Red staat verder bekend om hun furieuze metalcore waarbij de nadruk ligt op de christelijke teksten. Verder was de band de afgelopen jaren veelvuldig in ons land, onder meer als voorprogramma van Cavalera Conspiracy en onlangs speelde de band nog samen met Anthrax in onze hoofdstad. De band trapt af met het felle “Thirty And Seven”, waarmee de band meteen zijn grote klasse bewijst, geen snelheidsrecords of het meest technische gitaarspel maar uitgebalanceerde gitaarmelodieën en vette grooves. Ook het volgende “Existence” is voorzien van dezelfde ingrediënten, thrashy gitaarriffs, zware breakdowns en vette drumpartijen. Dit alles wordt ondersteund door de brute, boosaardige zangpartijen van zanger Jake Luhrs. Op deze nieuwe release en het is voor het eerst in de geschiedenis van de band dat er een zanger is die het langer dan één album heeft uitgehouden. Zanger Jake Luhrs was immers al eerder op het ‘Messengers’ album te horen en dat mag gerust uniek genoemd worden want Jon Hershey en Josh McManness gingen hem al voor op respectievelijk de albums ‘Looks Fragile After All’ en ‘Thrill Seeker’. Vervolgens zijn we aanbeland bij “Ocean Of Apathy”, een van de betere nummers van het album, de band weet hier met gemak snelheid en melodie samen in één song te mixen. Verdere uitschieters wat mij betreft zijn dan nog de songs “White Washed”, het krachtige en behoorlijke uptempo “The Escape Artist” en het zware maar langzame “Meridian”. Tijdens de song “Indonesia“ wordt de band vervolgens bijgestaan door de Between The Buried And Me zanger Tommy Rogers. Het album wordt vervolgens geheel in stijl afgesloten door “Crusades”, een song voorzien van vette blastbeats, zware breakdowns en knetterend gitaarwerk.

De productie van het album lag in handen van Jason Suecof (Sevendust, All That Remains, Trivium) die het album van een zeer vet en helder geluid heeft voorzien. Wat betreft de kwaliteiten van de muzikanten zit het verder allemaal wel goed, luister maar eens naar beide gitaristen JB Brubaker en Brent Rambler en het vette drumwerk van Matt Greiner. Fans van bands zoals Heaven Shall Burn, Misery Signals, Between The Buried And Me, Still Remains, Unearth en andere thrashy metalcore is dit album zeker een aanrader. De band kan dan ook met het nieuwe ‘Constellations’ met gemak de concurrentie aan weet tevens met gemak de voorgaande albums te overtreffen, klasse.

Verder zal de band 29 oktober samen met Bring Me The Horizon en A Day To Remember te zien zijn in de Amsterdamse Melkweg.

01. Thirty And Seven
02. Existence