Atreyu Congregation Of The Damned

Roadrunner Records

Website : Atreyu

Het uit Orange County (Californië) afkomstige vijftal van Atreyu is alweer toe aan hun vijfde album dat de titel ‘Congregation Of The Damned’ heeft meegekregen. De productie is dit keer gedaan door niemand minder dan producer Bob Marlette (o.a. Ozzy Osbourne, Airbourne) en de mix werd verrassend genoeg gedaan door Rich Costey (System of a Down, Rage Against The Machine).

Met dit album laten de heren horen hoe volgens hun de hardcore/ metalcore moet klinken. De band heeft het voor elkaar gekregen om een aantal songs nog steviger en pittiger te maken dan op de voorgangers het geval was maar het album telt ook enkele rustigere songs. Daarmee hebben de heren de variatie er toch in weten te houden. Wel moet ik zeggen dat de metalcore sterker aanwezig is dan de hardcore die op voorgaande albums de overhand had. Zanger Ektor Alexander Varkatzas bewijst op dit album maar weer eens dat hij van veel markten thuis is, hij kan dan ook behoorlijk schreeuwen en ook van cleane zang is hij niet vies. Dit klinkt allemaal redelijk goed. De heren zijn ook de melodieuze stukken niet vergeten. Enkele uitschieters zijn onder meer opener “Stop! Before It's Too Late” en ook “Congregation Of The Damned” is een lekker nummer. Als je van veel geschreeuw houd moet je echt eens luisteren naar “You Were The King, Now You’re Unconscious”. Al met al zitten er wel veel lekkere gitaarstukken in en zijn veel nummers toch wel catchy te noemen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “So Wrong”.

Al met al heeft Atreyu met ‘Congregation Of The Damned ‘ een redelijk goed album afgeleverd en met de kwaliteit van de nummers zit het ook wel snor. Het is een leuke aanschaf voor de metal/hardcore liefhebber maar ik moet erbij zeggen dat het mij vrij standaard overkomt. Verder vraag ik mij af of de band dit album live goed ten gehore zal kunnen brengen. Doordat de mix en productie zo gladjes en foutloos zijn, zal het erg lastig worden om dezelfde mooie sound live uit te voeren. (Talitha Martijn)

01. Stop! Before It's Too Late And We've Destroyed It All
02. Bleeding Is A Luxury
03. Congregation Of The Damned