Asphyx Death, The Brutal Way

Century Media records / EMI Music

Website : Asphyx

Yeeeeeeeeeeeeees! Asphyx heeft een nieuwe uit. De oer death metal machine uit ons lage kikkerlandje is gereunied en heeft besloten om de single ‘Death, The Brutal Way’ uit 2008 een vervolg te geven. Het feit alleen al is reden voor een klein feestje in huize van Marle, met de bijbehorende sneuvelende nekjes en meubelstukken.

Dus ja, om te zeggen dat ik hier naar uitkeek, dat is wel een klein understatement. Jammer dat dit via Century Media gaat en ik het dus weer alleen met de mp3`s moet doen, maar een kniesoor die daar op let. De line-up is hetzelfde gebleven sinds de reunie, dus met de kenmerkende strot van van Drunen, oerlid Bagchus achter de kit, en de relatief nieuwere leden Gubbels en Baayens op bas respectievelijk gitaar. En met “Scorbutics” kent dit album een prima opening. Een lekkere boem-tik boem-tik polkabeat met een mooie midtempo break. Headbang voer pur sang. Het tweede nummer, “The Herald”, ook trouwens alhoewel we hier al de kenmerkende Asphyx doom invloeden tegenkomen met een traag middenstuk. Waarna met “Bloodswamp” definitief teruggekeerd wordt naar de tijd van “The rack” en “Last one on earth”. Het enige gevoel wat me nu al bekruipt is dat deze ouwerwetse bak herrie een te cleane productie heeft. Je zult me er niet snel over horen klagen in deze tijden van stofzuigers, thuisproductie en goekope studio`s, maar Dan Swano is verantwoordelijk geweest voor de mix, en dat is te horen ook. Vergelijk het geluid met de plaat van Hail of Bullets. En terwijl juist de charme van het oudere werk van Asphyx was dat die gitaren zo lekker je speakers uit kwamen blubberen. Hierdoor gaat juist een beetje van die oude glans verloren. Maar niet getreurd, want met “Death the Brutal Way” en “Asphyx II” komen er weer twee nummers langs met de ouderwetse Asphyx vibe. Geen technisch geneuzel, maar lekker swingen in “Death the brutal way” en het heerlijke naargeestige doomachtige in “Asphyx II”.

Ik ga hier natuurlijk niet de hele cd nummer voor nummer behandelen, maar je weet nu in ieder geval wat je kan verwachten van deze plaat. Lekker ouderwets Asphyx, met een wat modernere productie. In ieder geval een plaat die nu al solliciteert naar top 5 werk voor dit jaar. Juist door dat simpele, niet zo technische gitaargeluid bijvoorbeeld. The controllers of the saw zijn terug en goed ook! (Koos van Marle)

90/100

01. Scorbutics
02. The Herald