Armageddon Embrace The Mystery & Three (Re-release)

Website : Armageddon

Armageddon is een band afkomstig uit zweden met als frontman en gitarist Chris Amott. Bij de meesten bekend als gitarist van de band Arch Enemy. De band bestaat nu al een aantal jaren en is origineel begonnen als side project van Chris. De band heeft inmiddels drie albums uitgebracht waarvan de laatste twee, ‘Embrace The Mystery’ en ‘Three’, alleen zijn uitgebracht in Japan. Daarom heeft Century Media Records uiteindelijk besloten om deze twee albums ook naar europa halen dus werd er gekozen voor een re-release in de vorm van een dubbel album. Dit gaf de band direct de mogelijkheid om wat extra nummers op te nemen en deze op het album te zetten.

Het zijn dus twee verschillende albums met elk compleet verschillende stijlen. Het album ‘Embrace The Mystery’ is veel meer melodische death metal met wat power metal invloeden. Het album staat ook bol van de gitaar effecten en Iron Maiden, Mercyfull Fate stijl zang. Veel riffs en solo’s die goed in het geheel passen. Jammer genoeg lijken de nummers wel erg op elkaar waardoor ik na vier a vijf nummers wel genoeg heb gehoord om mijn oordeel te vellen. Voor de fans van de power metal en melodische metal is dit album niet echt en must have maar wel een leuke aanvulling aan de cd collectie.

De tweede cd met de titel ‘Three’ vind ik persoonlijk interessanter. Dit album is meer in de ouderwetse heavy metal stijl. Ook in dit album weer veel riffs en solo’s te horen. Maar dit maal klinken de riffs wat lichter en wat helderder. Het deed met direct denken aan de eerste albums die Metallica heeft uitgebracht. Ook op dit album hoor je de invloeden van Iron Maiden en Mercyfull Fate weer terug. Voor de fans die houden van de oude heavy metal stijl is dit een perfect album om te hebben en weer terug te gaan naar die tijd.

Voor de echte fans van de band of van de eerder genoemde stijlen is dit een goed album. Er zit toch voor ongeveer honderd minuten aan metalplezier in, en dat is toch zeker waar voor je geld. (Bernard Bruins)

Tracklisting:

Embrace the Mystery

01. Awakening