Arkaea Years In The Darkness

Website : Arkaea

Arkaea is het nieuwe project van de voormalig Fear Factory leden Christian Olde Wolbers (guitar) en Raymond Herrera (drums) en Jon Howard (vocals) en Pat Kavanagh (bass) van Threat Signal. De heren hebben onlangs hun debuutalbum ‘Years In The Darkness’ opgenomen dat op 20 juli via Century Media Records uit zal komen.

Het debuutalbum van Arkaea klinkt als old school metal, natuurlijk zijn ook de invloeden van Fear Factory hier en daar duidelijk hoorbaar maar dat kan ook niet anders met deze bezetting. Als ik de cd beluister valt me bij opener “Locust” op, dat dit een vrij rustig nummer is. Het is behoorlijk melodieus en weet mijn aandacht te trekken, ik ben gelijk benieuwd naar wat er volgt. Al snel kan ik zeggen dat deze schijf lekker vette gitaarstukken bevat en dat gecombineerd met goed stevig drumwerk. Ook de zang klinkt erg lekker, soms mooi en clean een dan weer schreeuwend. De betere nummers van dit album zijn naar mijn mening “The World As One”, “Black Ocean” en het mooie “My Redemption”. Het nummer “Lucid Dreams” bevat gelijk aan het begin een heerlijk stuk gitaarwerk en “Gone Tomorrow” is erg verrassend en wat rustiger dan de rest van de songs op het album. De zang is erg afwisselend met cleane vocals en vette schreeuwen. Alhoewel de zanger mij niet echt kan inpakken, met zijn manier van zingen is het best een aardige cd.

Al met al heeft Arkaea met ‘Years In The Darkness’ dan ook een degelijk album afgeleverd waarop de muzikanten zich bewezen hebben door met een sterke schijf op de proppen te komen. Arkaea heeft een redelijk eigen geluid weten te creeeren, en dat terwijl de invloeden van onder andere Fear Factory mij niet storen. De stijl is redelijk subtiel, alleen de zang van Jon Howard zou iets lekkerder kunnen, maar verder is dit een prima album en fans van bands zoals Fear Factory, Sybreed en Threat Signal moeten dit schijfje zeker eens gaan beluisteren. (Talitha Martijn)

01. Locust
02. Beneath the Shades of Grey
03. Years in the Darkness