Architects Hollow Crown

Website : Architects

Afgelopen jaar wisten de jonge honden van het Engelse Architects een deal te sluiten met Century Media Records. Het nieuwe album, getiteld ‘Hollow Crown’ zal op 23 januari uitkomen en is daarmee de opvolger van het afgelopen jaar opnieuw door Century Media Records uitgebrachte ‘Ruin’. De band bracht in 2006 hun debuutalbum getiteld ‘Nightmares’ uit, op dat moment had de band een gemiddelde leeftijd van net iets boven de zeventien jaar. De combinatie van math, metalcore en hardcore aangevuld met diversen death en thrash metal invloeden deed het live behoorlijk goed waardoor de band al snel een grote fanbase wist op te bouwen. De band heeft het afgelopen jaar dus niet echt stilgezeten en komt nu dan met hun derde album aanzetten.

Het album opent met “Early Grave”, een beukende song voorzien van krachtige drums, vette gitaar riffs die afgewisseld worden met melodieuze loopjes en voorzien van felle screams. Ook het volgende “Dethroned” is een up-tempo song die dezelfde kenmerken herbergt, wat verder vooral opvalt is het drumwerk van Dan Searle, luister maar eens naar een song zoals “Numbers Count For Nothing” of het openingstuk van “Dead March”. Ook de rest van de songs zijn voorzien van complexe riffs, groovy moshstukken, beukende ritmes en zo nu en dan gaat het tempo nog eens omhoog zoals tijdens “Borrowed Time”. De nummers worden verder uitstekend ondersteund door de energieke screams van zanger Sam Carter. Luister maar eens naar uitstekende songs zoals het krachtige “One Of These Days” of het afsluitende titelnummer “Hollow Crown” waarbij Carter ook laat horen een behoorlijk goede cleane stem te bezitten en dat tevens gezien kan worden als enige rustpuntje op het hele album. Wat betreft de muzikale kwaliteiten van de muzikanten, hier valt niet echt veel op af te dingen. Zo zijn de drums strak en weten beide gitaristen ons te verrassen met felle, harde riffs en komt bassist Alex Dean meerdere keren met interessante basloopjes om de hoek zetten, de band klinkt dan ook als een hecht team.

Al met al heeft de band met ‘Hollow Crown’ een zeer degelijk metalcore album opgenomen, de productie lag in handen van.. waardoor het geluid zeer zuiver en glashelder uit je speakers knalt, klasse. Fans van bands zoals Meshuggah, Unearth, Gallows en As I Lay Dying kunnen dit album dan ook gerust in huis halen. Verder zal de band binnenkort met Comeback Kid door Europa gaan touren, zo zullen beide band te zien zijn op het Groezrock festival in Belgie op 18 april en een dag later in de Patronaat te Haarlem.

01. Early Grave
02. Dethroned
03. Numbers Count For Nothing