Arch Enemy  The Root of All Evil

Arch Enemy

Het nieuwste album van Arch Enemy heeft de titel ‘The Root of All Evil’ meegekregen. Dit is inmiddels het 9e album voor de band. Het album bevat nummers die zijn hergeschreven en opnieuw zijn opgenomen. De nummers zijn afkomstig van de eerste drie albums die de band gemaakt heeft: Black Earth (1996), Stigmata (1998) en Burning Bridges (1999). Op het album staan enkele klassieke nummers waar Angela Gossow nu haar rauwe grunt zang overheen heeft gegoten. Er zijn enkele nieuwe bass lijnen in de nummers gebracht en natuurlijk zijn de gitaren een beetje bij gewerkt. Dit alles is gedaan om de nummers weer te kunnen toevoegen aan de live set van de band.

Op de eerste drie albums had de band namelijk een mannelijke zanger: Johan Liiva. Dus willen ze de nummers live kunnen spelen dan moest de zang opnieuw gedaan worden. Het resultaat klinkt zoals je van Arch Enemy gewend bent. De nummers zijn dan wel opnieuw opgenomen maar de stijl van de band hoor je door het hele album terug, en dan met name de stijl van de beginjaren. Snelle nummers, strakke drums en scheurende gitaren. Vaak heb ik mijn twijfels over het opnieuw uitbrengen van bestaande nummers maar in dit geval heb er niks op aan te merken. Er staan 13 nummers op het album waardoor het toch nog zeker de moeite waard is het album te kopen. De nummers staan bol van bijna buitenaards klinkende gitaar solo’s en strakke gitaar riffs. De drum is prominent aanwezig maar is niet storend overheersend. Al met al is het een goeie zet geweest van de band om de nummers opnieuw op te nemen en er nieuw leven in te blazen. Zo krijgen de latere fans van Arch Enemy toch een idee hoe de band in hun begin jaren klonk. Het album brengt de die-hard Liiva fans dichter bij de fans die zweren bij de stem van Gossow. Hopelijk kan de band enkele oude fans die ze verloren zijn weer terug winnen.

Ondanks dat het geen nieuw materiaal is dat de band uitbrengt klinkt het album zeer goed en zit het professioneel in elkaar. Een album dat elke Arch Enemy fan moet hebben. Ongeacht wel era je van de band beter vind. (Bernard Bruins)

Tracklisting:
01. The Root of All Evil
02. Beast of Man