Ancestors Of Sound Mind

Tee Pee Records / Suburban

Website : Ancestors

Het inmiddels tweede album van het Amerikaanse, uit Los Angeles, Californie afkomstige Ancestors heeft de titel ‘Of Sound Mind’ meegekregen en is begin oktober via Tee Pee Records uitgekomen. Wat de band ons op dit album voordraagt is psychedelisch-experimentele downtempo stonerrock met lichte jaren zeventig invloeden. Het album werd openomen, gemixt en gemasterd door Pete Lyman (Mars Volta) en bevat gastbijdragen van onder meer David Scott Stone (The Melvins), Sera Timms (Black Math Horsemen) en Ramiro Zapata.

Na het korte intro “From Nothing“ gaat de band van start met het veertien minuten durende “Mother Animal“. Een experimentele en psychedelische song die opgebouwd is uit slepende riffs en hier en daar voorzien is van enkele keyboardpartijen en sporadische zangpartijen. Het volgende “Not the Last Return“ is een mooi klassiek stukje piano muziek waarop de song naadloos overgaat in “Bounty of Age“ dat voorzien is van enige jaren zestig invloeden. De song is af en toe voorzien van wat zanglijnen, maar verder is de song voornamelijk een instrumentale aaneenschakeling van psychedelisch aandoende keyboard en piano partijen voorzien van zware, langzame, slepende riffs en ook wordt een mooie gitaarsolo of bassriff niet geschuwd. “A Friend” is een wat vreemd instrumentaal tussendoortje dat als inleiding dient van het volgende “The Trial” dat ruim zeventien minuten klokt. Ook hier zijn het voornamelijk de eerder genoemde psychedelisch klanken die de overhand bieden die samen met trage, bombastische riffs en complexe ritmes de song naar een hoogtepunt weten te stuwen. Voorafgaand aan het laatste nummer van het album vinden we dan opnieuw een ruim zes minuten durend pianostuk getiteld “Challenging” waarop het album wordt afgesloten door “The Ambrose Law”. Een degelijk stukje rockgeschiedenis waarbij ik meteen aan bands als Deep Purple, Black Sabbath en Uriah Heep ten tijde van de jaren zeventig moet denken, klasse!

Met ‘Of Sound Mind’ heeft Ancestors een album opgenomen dat niet makkelijk valt te omschrijven of zomaar in een hokje valt te plaatsen. Echter als de complexe songs je aandacht eenmaal grijpen dan zijn deze stuk voor stuk prima te behappen. Al met al krijg je met dit album dan ook behoorlijk waar voor je geld want de acht nummers op deze release beslaan in totaal zo’n 71 minuten en dat is toch een behoorlijk zit.

01. From Nothing
02. Mother Animal
03. Not the Last Return