Alvheim I Et Fjort Fortid

Gardarika Musikk

Website : Alvheim

Alvheim is een Russische viking/black metal band volgens mijn wel ingelichte bron metal-archives en deze EP is de eerste uitgave sinds de oprichting van de band in 2005. Viking metal vind ik nog steeds een lastig genre om te definieren, daarom zal ik het in deze review vooral hebben over black metal.

Want dat bevat deze plaat volgens mij toch het meeste. Ouwerwetse black, die wat terugpakt op midtempo zo nu en dan, en door de gebruikte samples aan het begin van de nummers en zo nu en dan tussendoor krijg je misschien wel het ‘viking’ gevoel. Samples van onweer, hoorns en meer van dat soort typische viking ongein doel ik dan op. Qua thematiek zal het er ook wel dicht tegenaan liggen, zoals titels als “I et Fjort Fortid” en “Til Valhallen” al doen vermoeden. Mijn kennis van de Noorse taal gaat echter niet zover om ook maar iets eruit te kunnen halen, gezien niet alleen de titels maar ook de teksten in het Noors geschreven zijn. Genoeg over vikingen en Noren, op naar de muziek. Is dat dan ook Noors hoor ik je denken? Ja, best wel eigenlijk. Overwegend up-tempo gespeelde black metal met een drumcomputer, aangezien Alvheim slechts bestaat uit de heer Alvar zelf en je niet alle instrumenten kan beheersen toch? En dat doet hij eigenlijk geen eens onaardig. Ok, het is niet de nieuwste topper in het genre, maar de plaat wekt bij mij geen irritatie op, ondanks de productie van kwaliteit-achter-het-kippenhok-van-Ghaal. Het kabbelt allemaal lekker door, af en toe een breakje, de vocalen zijn okay, en in mijn ogen klinkt het niet alsof het allemaal direct gekopieerd is van de Scandinavische voorbeelden. Toegegeven het beste nummer is dan een Darkthrone cover, maar ook dat mag de pret niet drukken, aangezien het er niet met kop en schouders bovenuit steekt. Liefhebbers van ouderwetse black met een melodieuse inslag zouden deze EP zeker een kans moeten geven. In 25 minuten trekken de 5 nummers zo aan je voorbij en dat is eigenlijk wel een compliment in dit geval. In dit subhoekje wordt namelijk ook genoeg bagger uitgebracht en daar behoort deze plaat zeker niet toe. Enige puntje van kritiek is het verborgen instrumentaaltje van ongeveer 1,5 minuut aan het einde van deze plaat. Tsja, dat had beter in Sotsji achter kunnen blijven. (koos van Marle)

70/100

01.Stormens Sang
02.Til Valhallen