Agathodaimon Phoenix

Massacre Records

Website : Agathodaimo

De in 1995 opgerichte band Agathodiamon, heeft sinds 1998, vijf albums uitgebracht waarvan Phoenix de nieuwste is. Het is meteen duidelijk dat deze band invloeden heeft van bands als Cradle of Filth en Dimmu Borgir. De band heeft op aardig grote festivals gestaan waaronder Wacken 2000. Ze zijn flink aan het touren geweest met grote bands als Dimmu Borgir, Children of Bodom, Dismember en Raise Hell. Leuk detail is de soundtrack die ze gemaakt hebben voor de film Alone in the Dark. Deze staat in 2 versies op de cd waardoor de cd ver boven een uur speeltijd uitkomt.

De zanger laat goed horen dat hij beschikt over de kwaliteiten om zuivere black en death metal screams te produceren. Dit in combinatie met de cleane stem van de gitarist een super mooie combinatie die perfect past bij de stijl. De gitaar riffs lopen lekker door de nummers heen en zijn mooi strak en duidelijk. De drums worden snel gespeeld met veel double bass. De synthesizer en keyboard geven een mysterieus en spannend geheel aan alles. De nummers worden op de cd goed afgewisseld met snelle en langzamere nummers. Zo wordt de aandacht van de luisteraar goed vastgehouden. Je weet immers niet wat er gaat komen. Ook de afwisseling tussen scream zang en cleane zang vind ik een aangename ontwikkeling.

Een nummer voor een single zou zijn nummer 3 ‘Decline’. Dit nummer bevat alle elementen die de band bezit. Melodische gitaar en goeie strakke drums afgewisseld met het zwaardere werk. De synthesizer komt in dit nummer ook goed naar voren die er een lekker spannend nummer van maakt. Het is een cd die zeker geschikt is voor de wat meer mainstream dark metal fans. Fans van Cradle of Filth, Dimmu Borgir en Children of Bodom zullen dit album zeer goed waarderen. Ik zelf als fan van de eerder genoemde bands was aangenaam verrast over de kwaliteit van de cd en over de band als geheel. Zeker de moeite waard om ze in de gaten te houden. (Bernard Bruins)

01.Heliopolis
02.Devil’s Deal
03.Decline