A Skylit Drive Adelphia

Hassle Records / Suburban

Website : A Skylit Drive

Eind oktober is het inmiddels tweede album ‘Adelphia’ van de uit Californië afkomstige hardcore/screamo band A Skylit Drive verschenen via Hassle Records. De band is al geruime tijd behoorlijk populair op MySpace en mede hierdoor belande deze release in de Amerikaanse Billboard top 200 op de 64ste plaats. Dat neemt echter niet weg dat de band in Europa nog redelijk onbekend is maar daar zal wel snel verandering in komen.

‘Adelphia ‘ is een soort van concept album geworden, waarbij diversen verhalen worden gebundeld waarbij de plaats van handeling de fictieve stad genaamd Adelphia is waar twee mensen proberen te ontsnappen aan de foute experimenten die daar plaatsvinden. Het album opnet met het gevarieerde “Prelude to a Dream”, stevige post-hardcore/screamo voorzien van stevige riffs, krachtige drums, hakkende gitaarpartijen, breakdowns en subtiele gitaarloopjes. Wat betreft de vocalen, deze bezitten voldoende afwisseling en bepalen voor het grootste deel de sound van de band. Zo bedient zanger Michael Jagmin ons met voornamelijk cleane, melodieuze zangpartijen en komen er zelfs enkele gesproken stukken op het album voor, de brute grunts en screams worden verzorgd door Brian White. Met nummers als “Running with the Light” en “Air the Enlightenment“ neemt de band wat gas terug maar tijdens “Eva: The Carrier” weet de band lekker te knallen. Verder bevat het album het instrumentale “Worlds End in Whispers, Not Bangs” dat voor de nodige variatie zorgt. “Thank God It’s Cloudy, Because I’m Allergic to the Sunlight” kent vervolgens enkele ingetogen als ook enkele krachtige en beukende passages. Uitschieters op het album zijn verder onder meer “The Children of Adelphia” en “It’s Not Ironic, It’s Obvious”, een krachtige, afwisselende song.

Met ‘Adelphia’ heeft A Skylit Drive een redelijk album afgeleverd. De post-hardcore/screamo wordt op overtuigende wijze gebracht, maar de band verdient er niet de originaliteitprijs mee. Wat betreft de productie hier valt niet veel op aan te merken. Fans van het inmiddels uitgemolken post-hardcore/screamo genre moeten echter de band maar eens de kans geven!

01. Prelude to a Dream
02. Those Cannons Could Sink a Ship!
03. Heaven