Zonaria The Cancer Empire

Website : Zonaria

Alsof het niks kost brengt Zonaria hun tweede album in twee jaar uit. Voorganger ‘Infamy and the Breed’ kwam ietsje meer dan een jaar geleden uit en nu is er dan de volgende plaat voor de jonge band uit Zweden. Ze zijn dus al snel opgemerkt door Century Media want de eerste plaat kwam nog op het vrij onbekende Pivotal Rockordings uit. Een groter label betekent ook betere namen voor de productie. Dus dan is het niet vreemd dan Fredrik Nordström de producer was en de master Peter In De Betou. De heren waren al eerder verantwoordelijk voor bands zoals In Flames, At The Gates en Dimmu Borgir

En ik moet zeggen, die laatste band hoor je wel terug in de muziek van Zonaria. Op sommige momenten klinkt hun black/death metal als de Noren, en dat in de goede zin van het woord. Hetzelfde pompeuze gevoel dat bij Dimmu Borgir te vinden is, is op deze cd ook aanwezig. Heel origineel is het dus niet, maar verder klinkt de band wel prettig. Opener ‘Slaughter Is Passion’ begint met een intro om daarna uit te barsten onder begeleiding van een schreeuw van zanger Simon. Maar het tweede nummer ‘Praise The Eradication’ laat pas horen dat de band ook daadwerkelijk interessante composities kan maken. Met allerlei kleine middenstukjes lijkt een nummer van meer dan 4 minuten in luttlele seconden voorbij te vliegen. Ook ‘Crowning King Cancer’ begint goed met een introotje, om daarna goed hard door te marcheren en eens even goed gas te geven. ‘Contra Mundum’ is dan weer iets rustig van tempo, terwijl ‘Termination Process’ vooral een dikke groove heeft als basis. Net zoals ‘At War With The Inferior’ waar nog stukjes inzitten die klinken alsof Shagrath de gastvocalen heeft gedaan. ‘From The Abysmal Womb’ beukt hard door met de nodige melodie, maar dit is zeker een van de hardste nummers van de plaat. Zonaria doet daarna hard z’n best om origineel te zijn, maar toch blijft dat beeld kleven dat je naar een soort mini-Dimmu Borgir luistert. En dat is jammer, want de band heeft best iets in z’n mars. Maar af en toe klinkt het net iets te bekend om lekker frisjes over te komen.

Tekstueel gezien ageert de band vooral tegen de huidige staat van de wereld, alleen het venijn dat deze teksten moet ondersteunen ontbreekt af en toe. De productie staat natuurlijk als een huis maar daardoor, in combinatie met de grote lagen keyboards over de muziek, blijft die vergelijking liggen. Hopelijk is het volgende album iets minder keyboard en iets meer eigen gezicht. Verder is de band onlangs aan de tour van Satyricon en Evile toegevoegd, zo zal de band op 19 november te zien zijn in Waterfront te Rotterdam en een dag later in de Melkweg te Amsterdam. Verder zit de agenda van de band behoorlijk vol want januari 2009 zal de band samen met Deicide, Samael, Vader, Devian door Europa touren. (Thomas van Golen)

01. Slaughter Is Passion
02. Praise The Eradication
03. Crowning King Cancer