Witch Paralyzed

Cargo Records / Suburban

Website : Witch

Het gelijknamige debuut van Witch stamt inmiddels uit 2006 en inmiddels ligt de opvolger Paralyzed dan ook alweer enige tijd in de winkels. De muziek van deze band laat zich het beste omschrijven als een soort indie rock met een stoner-randje. Maar je zou wat mij betreft ook de termen psychedelica, rammelrock en garage toe kunnen voegen. Dit alles met een sausje van jaren '70 metal op een bedje van muzikale hysterie en de nodige valse koortjes natuurlijk.

Het moge duidelijk zijn: dit is geen album voor de doorgewinterde deathmetal fan maar bepaald ook weer niet voor de fijnbesnaarde piano-symfo liefhebber. Het geluid is uiterst rauw en komt meer dan eens nogal rommelig of ongecontroleerd over. Toch raakt men nergens het spoor echt bijster of verliest men de structuur uit het oog: het geheel moet gewoon even op zijn plaats vallen en dat heeft wat tijd nodig. Dat is dan ook juist weer de kracht van deze band: ondanks de rammelende gitaren en holle drums en een zanger met een bijzonder kenmerkende stem met nasale bijklanken weet het toch steeds te boeien.

Het is nog wel eens lastig de nodige afwisseling te brengen in muziek als deze, bij Witch vinden we in dit geval de nodige variatie vooral in twee typen nummers: We vinden een aantal up-tempo nummers die stevig rocken, hierop vertoont men de nodige snelheid en dit soort nummers bulken dan ook van de energie. Tracks als opener 'Eye' en 'Mutated' ademen ook die bekende retro-sfeer van de bekende jaren '70 metal acts. Dan staan er ook wat meer ingehouden nummers op; 'Gone', 'Sweet Sue' en afsluiter 'Old Trap Line' bijvoorbeeld zijn typische trage indie tracks met het nodige psychedelic gehalte en bevatten natuurlijk ook de nodige gitaarsolo's. De ietwat verveelde stem van Thomas komt bovendien op dit soort tracks misschien nog wel het beste tot zijn recht. Je moet er natuurlijk van houden maar al met al heeft Witch met Paralyzed een album neergezet wat de liefhebbers zeker zal kunnen bekoren. (Ben Holster)

01. Eye
02. Gone
03. 1000 mph