Wednesday 13 Skeletons

Demolition Records / Suburban

Website : Wednesday 13

Wednesday 13, oftewel Joseph Poole begon zijn carrière als muzikant in de band Maniac Spider Trash, richtte hierna de band Frankenstein Drag Queens From Planet 13 op om vervolgens samen met Joey Jordison van Slipknot de Murderdolls op te richten. Na een succesvol album en enkele geslaagde tours door zowel Europa als Amerika houd de band het voor gezien en richt Wednesday zijn eigen band op, genaamd Wednesday 13. Begin 2005 kwam uiteindelijk het debuut ‘Transylvania 90210’ uit, gevolgd door het album ‘Fang Bang’ in 2006 waarbij teksten van de songs gebaseerd waren op klassieke horror films. Wat betreft het muzikale aspect moeten we het zoeken in een mix van rock, punk, shockrock en glamrock met als grootste invloeden Alice Cooper, Kiss, Rob Zombie en The Misfits en liggen verder geheel in de lijn van Drag Queen’s en de Murderdolls. Het nieuwe album werd geproduceerd door andrew Akele (Foo Fighters, Nine Inch Nails) en ligt inmiddels enkele weken in de winkels.

Het album opent met het uptempo “Scream Baby Scream”, wat mij eigenlijk meteen opvalt bij het afspelen van het album is over het algemeen de songs een stuk harder en steviger dan op voorganger ‘Fang Bang’. Uitschieter hierin zijn onder meer het stevige “Gimmie Gimmie Bloodshed” en het rauwe en slepende “Put Your Death Mask On”. Tijdens het titelnummer “Skeletons” laat Wednesday zich van een heel andere kant horen, het nummer is een langzame emotionele song waarbij de zangpartijen wel wat op die van Blackie Lawless van W.A.S.P lijken. Wat verder opvalt, is de erg goede en opvallende gitaarsolo halverwege de song. Als je luistert naar het luchtige “All American Massacre” wordt duidelijk dat de teksten nog steeds grappig zijn, zoals openingszin “The family that slays together, stays together” ligt in dezelfde lijn als de voorgaande albums. Hierbij bedoel ik vooral de horrorfilm gerelateerde teksten. Ook de rest van de songs op het album bevatten leuke riffs en hebben de songs een hoog meezinggehalte zoals tijdens het uptempo “No Rabbit In The Hat”. Echter veel van de teksten en liedjes hebben te maken met de persoonlijke situatie waarin Wednesday 13 verkeerde, bijvoorbeeld het afsluitende “Dead Carolina” gaat over de woonplaats van Joseph maar ook “My Demise” komt erg emotioneel over. Zijn persoonlijke omstandigheden en zijn depressie hebben duidelijk een bijdrage geleverd aan de teksten van onder andere het lied “Skeletons”. Het is dus best een zeer persoonlijk album geworden. Hierdoor zijn sommige teksten toch wat serieuzer van aard dan op de voorgangers en is het album wat duisterder en heavier, daardoor zijn niet alle liedjes zo catchy als bijvoorbeeld op ‘Transylvania 90210’ De stemming is vaak duidelijk van de songs af te lezen.

Het is echter toch knap om ook de luchtigheid en humor erin te houden. De titel van het album heeft als betekenis een behoorlijke diepgang met de volgende omschrijving: Er zitten nummers bij die al een paar jaar als skeletten in de kast hebben gehangen en nu pas op de cd kwamen. Dit heeft weer te maken met de gevoelens die hem achtervolgde in de afgelopen moeilijke periode in het leven van Wednesday 13. Kortom, de muziek is enigszins simpel, zeer goed luisterbaar en zeker mee te zingen. Na een paar keer luisteren blijven de luchtige horrorteksten snel hangen in je hoofd. Al met al een leuk potje entertainment in het punk/glam/shockrock genre. (TM)

13a. Scream Baby Scream
13b. Not Another Teenage Anthem
13c. Gimmie Gimmie Bloodshed