We Tension & Release

Rodeostar Records

Op de valreep van 2008 verscheen het inmiddels zevende volwaardige album van de Noorse formatie We, de band werd zo'n vijftien jaar geleden opgericht en ‘Tension & Release’ zoals de titel van het nieuwe schijfje luid is de opvolger van het in 200 uitgebrachte ‘Smugglers’. De band toerde inmiddels in het voorprogramma van bands zoals Queens of The Stone Age en Motörhead, echter ik moet toegeven ondanks dat We dus al een tijdje bestaat ik nog nooit van de band gehoord heb. Wat betreft de muzikale richting van de band moeten we denken aan een soort van rock, gemixt met wat lichte pop, metal, punk en alternatieve invloeden. Verder detail is dat ‘Tension & Release’ op 15 december is verschenen maar dat het album al vanaf januari in thuisland Noorwegen in de winkels lag.

Het album opnet met “Lotus Rising (In The Emotional Minefields)”, een wat donkere atmosferische song voorzien van een degelijke gitaarrif, wat verder opvalt aan deze song is het Hammond geluid waardoor de song de jaren zeventig uitademt. De song “That's Why (You're So Fine)” heeft dan weer behoorlijk poppy refrein, dat zal dan ook de reden zijn waarom juist deze track in Noorwegen tot single werd verkozen, de song is verder voorzien van een prima gitaarsolo aan het einde van de song. Ook de twee hierop volgende song bevatten redelijk gitaarwerk en zijn opniew behoorlijk poppy, deze songs liggen dan ook een beetje in het straatje van de voorgaande song, “Popuhl Vuh” is dan weer behoorlijk donker en bezit tevens enige psychedelische invloeden. Het slepende, ruim acht minuten durende “Appreciation” is tevens voorzien van een mooi duel tussen toetsenist Jan Tariq Rui Rahman en gitarist Andreas Dons. Ook de rest van de tracks bevatten zo’n beetje dezelfde invloeden, stevige rock zoals “Post Millenium Tension Blues” en “Thorns“ met hier en daar een wat poppy geluid zoals tijdens “No End “. Het album wordt vervolgens afgesloten met het ruim negen minuten durende “Freaks In The Streets”, een degelijke psychedelic rock track.

Wat betreft de productie van het album, deze is prima in orde, het album ademt dan wel een jaren zeventig sfeertje uit maar toch is ‘Tension & Release’ van een modern geluid voorzien. Verder heeft We een redelijk album afgeleverd dat makkelijk weg luistert, maar na het afronden van deze review zal ik het album waarschijnlijk iet meer draaien.

01. Lotus Rising (In The Emotional Minefields)
02. Free Behind Bars
03. That's Why (You're So Fine)