Warrel Dane Praises To The War Machine

Website : Warrel Dane

Op 25 april zal het soloalbum van Nevermore-zanger Warrel Dane via Century Media records verschijnen, het album heft de titel ‘Praises To The War Machine’ meegekregen. Warrel Dane kennen we natuurlijk als de excentrieke frontman van de progressieve metal band Nevermore dat dan weer een voortvloeisel uit de legendarische metalband Sanctuary. Nevermore onderscheidt zich vooral door de progressiviteit, de teksten en de zang van Warrel Dane. De band bereikte hun doorbraak met de albums 'Dreaming Neon Black' (1999) en 'Dead Heart In A Dead World' (2000). Het opvolgende “Enemies of Reality” (2003) werd echter wat minder ontvangen, maar met het uitbrengen van “This Godless Endeavor” in 2005 wist de band zich opnieuw in de kijker te spelen en momenteel wordt er gewerkt aan een nog titelloze opvolger. Echter om de tussenliggende periode te overbruggen heeft de heer Dane dus een solo album opgenomen waarbij hij word bijgestaan door Peter Wichers (ex-Soilwork) op gitaar en bass, Dirk Verbeuren (Soilwork) op drum en Matt Wicklund (ex-Himsa) op gitaar. Daarnaast zijn ook gastmuzikanten Jeff Loomis (Nevermore) en James Murphy (Obituary, Testament) te horen.

Het album opent met de song “When We Pray”, een prachtige heavy midtempo song die me aan het rusterige werk van Nevemore doet denken. De song bevat naast het uitstekend zangwerk van de heer Dane enkele stevige riffs waarmee de song meteen een van hardere nummers van het album is het nummer tevens van een pakkend refrein voorzien. Het volgende “Messenger” bevat een gastbijdrage van Nevermore collega Jeff Loomis, een ding wat meteen duidelijk word is dat deze song wat harder is uitgepakt dan de rest van de songs op het album en tevens worden de kwaliteiten van de heer Loomis nog maar eens onderstreept. Tegen het einde van de song wordt er nog wat geëxperimenteerd met het stemgeluid van Warrel dat daardoor nogal wat mechanisch overkomt. Tijdens de Sisters Of Mercy cover “Lucretia My Reflection” word Warrel’s voorliefde voor de oudere gothic act zeer duidelijk, de song wordt werkelijk met veel passie gebracht, klasse. “Your Chosen Misery” is dan weer een zeer ingetogen song, met emotionele zangpartijen. Voor het volgende “The Day The Rats Went to War” heeft de heer Dane hulp gekregen van niemand minder dan James Murphy (Death, Obituary, Testament), de song is daarmee een heerlijk midtempo beuker geworden met enkele stevige riffs en zou niet hebben misstaan op een Nevermore album. Ook het melancholische “Brother”, komt zeer emotioneel over, let daarbij maar eens op de gevoelige teksten van deze song. Dat de heer Dane een voorliefde heeft voor het duo Simon and Garfunkel werd al duidelijk toen Nevermore het nummer “The sound Of Silence” op een uiterst eigenzinnige manier opnam voor het album 'Dead Heart In A Dead World’ en dat nog vaak live gespeeld wordt. Het volgende nummer, “Patterns” is de tweede cover op deze release en is afkomstig van het uit 1966 stammende Simon and Garfunkel album ‘Parsley Sage Rosemary And Thyme’. De song “This Old Man” begint dan opnieuw wat ingetogen maar gaat al snel over in een wat hoger tempo om vervolgens weer in een rustiger patroon terug te vallen, het wat hardere en meer uptempo “Equilibrium” sluit vervolgens het album met stijl af.

Na enkele luisterbeurten kan ik concluderen dat het album minder complex is dan de songs van Nevermore, maar natuurlijk bevat het album wel het eigenzinnige stemgeluid van de heer Dane en ligt de nadruk op de vaak emotionele en persoonlijke teksten van de heer Dane, instrumententaal gezien zijn de nummers echter meer rechttoe rechtaan geschreven. Fans van het rusterige werk van Nevermore of Sanctuary zullen echter niet lang na te hoeven denken, gewoon kopen die plaat is dus het advies. De productie van het album lag in handen van gitarist Peter Wichers en ik moet zeggen het geluid is prima in orde en het uitstekende artwork lag in handen van Travis Smith (Death, Katatonia, Opeth).

Verder is op de myspace pagina van Warrel Dane alvast een voorproefje in de vorm van het nummer “Messenger” te beluisteren.

01. When We Pray
02. Messenger