War of Ages Arise and Conquer

Facedown Records

Website : War of Ages

War of Ages is een heerlijk consistente band. Elk jaar een album sinds 2005, heel netjes. Vandaar dat we binnen vier jaar alweer bij nummer vier beland zijn. Helaas ben ik allesbehalve bekend met het vorige werk en moet ik dus enkel afgaan op wat ik hier hoor.

War of Ages maakt melodische deathmetalcore. Ik zeg expres niet deathcore want daarvoor hebben deze jongens veels te veel melodie in de muziek zitten. Bovendien houden zij zich niet bezig met van die loodzware breaks zoals bij deathcore nogal snel te vinden is. 'All Consuming Fire' wil daarin nog niet zo overtuigen, want het nummer komt maar langzaam op gang, maar 'When Faith Turns To Ashes' en zeker 'Through The (Fire and The) Flames' laat de melodie extra goed naar voren komen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het refrein van het laatstgenoemde nummer 'swingbaar' is. Ook zingt zanger Leroy Hamp hier met een cleane stem in plaats van zijn standaard schreeuw. Bij vlagen doet de melodie en het geheel aan Arch Enemy denken aangezien de heren Brown en Bernatowicz ook niet vies zijn van een solootje. 'Salvation' begint zelfs met een gierende solo en de uitroep 'Let's Rock!' om vervolgens flink de vaart erin te zetten. Wat een verlossing!
Ook 'Sleep of Prisoners' begint wat rock-achtig maar is het toch allesbehalve niet. Echter de gitaren klinken af en toe zo licht dat je je er bijna in zou vergissen. De teksten daarentegen zijn allesbealve licht, want de band verteld over Jezus en zijn verlossing die hij brengt. Zware kost. 'Wages of Sin'
klinkt dan echter meteen wat zwaarder en ook wat zwaarmoediger. Het nummer bevat redelijk wat wisseling qua tempo en accent, maar dat houdt de spanning erin. En zo is de hele rode draad door het album te vinden. Afwisseling, melodie, rock-achtige riffjes en soms zware-bomenomzagend gebeuk.

De vijf heren uit Erie, Pennsylvania hebben het voor elkaar gekregen om een compacte plaat te schrijven die interessant blijft. 10 nummers en 36 minuten later is de koek al op en heb je je eigenlijk nooit verveeld. Nogmaals zeg ik er duidelijk bij, het is een melodische deathmetal band meer dan een deathcore band dus kijk niet op als het niet log- en logzwaar is. Daar is War of Ages eigenlijk te goed voor, want ze weten logge elementen prima te combineren met een wat meer melodisch en rockachtig geluid. Dit geeft juist dat beetje extra aan het album om het levendig te houden. (Thomas van Golen)

01. All Consuming Fire
02. When Faith Turns To Ashes
03. Through The Flames