Waltari The 2nd Decade / In the Cradle

Stayheavy Records

Website : Waltari

Het Finse Waltari speelt een mix van metal, folk, hiphop, gothic enzovoorts. Een mengelmoes aan stijlen dus, wat je een beetje kan vergelijken met bijvoorbeeld een Volbeat of Korpiklaani, al wordt men ook wel vergeleken met Faith No More. Echter waar voorgenoemde bands wel doorgebroken zijn bij het grote publiek blijft dat voor Waltari een beetje uit. Dus werd er een dwarsdoorsnede van de albums van het huidige decennium gemaakt, enkele nummers opnieuw gemixt, en aangevuld met wat live materiaal op een verzamelaar gezet onder de titel “The 2nd Decade – In The Cradle”.

Bij een band met zoveel verschillende invloeden kun je zeker bij een verzamelaar nogal wisselende tracks verwachten en dat is dus ook zeker het geval. Helaas is ook de kwaliteit van de songs nogal wisselend. Zo vinden we een aantal prima uptempo rockers als ‘In The Cradle’ (waarvan ook de videoclip is bijgevoegd), ‘Get Stamped’ en ‘Wish I could Heal’ met een lekker stevig geluid en prima dampend gitaarwerk. Ook een song als ‘System Odda Áiggi’ is zeer aardig met een bijzondere mix aan stijlen wat erg aanstekelijk klinkt. ‘One Day’ is ook nog een redelijk nummer met een gitaarintro wat wel erg lijkt op dat van Jane’s Addiction ‘Just Because’.
Helaas vinden we ook wat mindere tracks in de vorm van het middelmatige ‘Not Enough’, ‘Helsinki’, ‘Dream World’ en de live versie van ‘Atom Angel’ waar ook de zang niet echt heel erg goed te noemen is. ‘Life without Love’ in een remix van Billy Gould (ex-Faith No More) had men wat mij betreft helemaal weg mogen laten.

Als bonus vinden we ook nog drie unplugged tracks, afkomstig van een live optreden afgelopen mei. Vooral leuk voor de verzamelaar, en ook hier nogal wisselende kwaliteit helaas: ‘Death Party’ vind ik persoonlijk ronduit irritant, ‘Dream’ is een aardige country-rock-ballad die wellicht niet spannend is maar wel lekker klinkt. ‘Rag Your Body’ tenslotte is soort van country-rockabilly-swing-tune-achtig iets wat de middelmaat van dit album nog eens dunnetjes bevestigd.

Al met al vind ik het album redelijk wegluisteren met enkele prima songs en geeft het een redelijk beeld waar de band zoal toe in staat is. Helaas moet ik er wel bij concluderen dat de kwaliteit van de songs niet altijd even sterk is en het (zoals wel vaker bij een verzamelaar) een beetje een rommelig samenraapsel is geworden. Leuk voor de fans in eigen land dus, maar die zullen een groot deel van de songs op dit album toch al in bezit hebben. Wellicht dat het voor nieuwe zieltjes een leuke kennismaking vormt, al denk ik persoonlijk dat de geselecteerde nummers een iets te grote verscheidenheid vormen. Beetje tussen wal en schip dus, aardig tussendoortje maar helaas geen hoogvlieger. (Ben Holster)

01. In the Cradle
02. Get Stamped (radio edit)
03. Not Enough