Volbeat Guitar Gangsters & Cadillac Blood

Mascot Records

Website : Volbeat

Afgelopen 1 september is het inmiddels derde album van het Deense Volbeat via Mascot Records uitgekomen. De band behoeft inmiddels geen verdere introductie, immers vanaf het debuutalbum ‘The Strength / The Sound / The Songs’ dat in 2005 uitkwam is de ster rijzende van de band. Volbeat weet op een eigenzinnige manier stevige, pakkende metal te mixen met klassieke rock ’n roll elementen, punk en zelfs wat country invloeden. Hierdoor ontstaat een mix van strakke, pakkende metal met een onweerstaanbare groove voorzien van stevige gitaarriffs. De combinatie van metal, rock en punk levert dan ook een stevige sound in de stijl van bands zoals Social Distortion, Danzig, Metallica, Johnny Cash, Life Of Agony en het latere werk van The Misfits op.

Wat betreft de muzikale richting op dit album, deze wijkt niet veel af van de twee voorgangers. Het album staat dan ook vol met pakkende, hitgevoelige songs, luister maar eens naar “Back To Prom”of de eerste single “Maybelenne I Hofteholder”. Maar het album kent ook een aantal stevige krakers zoals “Hallelujah Goat”, of het titelnummer “Guitar Gangsters & Cadillac Blood”. Een song die ook opvalt is het sfeervolle “Still Counting” en het van country invloeden voorziene “Find That Soul”. Het nummer “Back To Prom” bevat dan weer de nodige snelheid, maar het volgende “Mary Ann's Place” laat weer een wat andere kant horen van de band waarbij de refreinen zijn voorzien van vrouwelijke achtergrond vocalen. “Wild Rover Of Hell” bevat dan weer een zeer krachtige riff, opvallend detail is wel dat de band hier wel wat heeft afgekeken bij één van hun grote voorbeelden Metallica. Tijdens “Light A Way” wordt er dan nog een gevoelige snaar geraakt als er een heel strijkorkest uit de kast wordt getrokken. Verder heeft de band het verhaal van de eerder uitgebrachte nummers "Danny & Lucy", "Fire Song" en "Mr. and Mrs. Ness" verder uitgediept waardoor een zevental songs op dit album met elkaar verbonden zijn, dat ook verder uitgewerkt is in het artwork van het album. Op deze release vinden we verder twee coversongs, de eerste is er een van Hank Williams Sr. in de vorm van “I'm So Lonely I Could Cry” en de tweede is de als bonustrack toegevoegde song “Making Believe” van Social Distortion.

‘Guitar Gangsters & Cadillac Blood’ werd opgenomen onder leiding van producer Jacob Hansen in zijn Hansen Studio in Ribe en klinkt verder als een klok. Het geluid is fris en helder alleen de gitaarpartijen staan erg op de voorgrond waardoor het basgeluid wat naar de achtergrond is verdwenen. Ook op dit derde album weet zanger Michael Poulsen zich te kenmerken door zijn unieke stemgeluid. Na het album een aantal maal beluisterd te hebben kan ik concluderen dat de fans van de band voorlopig niet hoeven vrezen voor een drastische stijlverandering. ‘Guitar Gangsters & Cadillac Blood’ ligt geheel in de lijn der verwachting en met de nodige radio airplay zal de band alleen nog maar groter groeien. Aan de ene kant is dit dan weer wel jammer, want de band zal vanaf nu niet meer in kleine zaaltjes of cafés te zien zijn, aan de andere kant is het de band van harte gegund want zij hebben er een aantal jaar hard voor geknokt om zover te komen, klasse!!

Voor wie nog niet genoeg kan krijgen van de band komende maand zal de band en aantal maal in ons land te zien zijn, te weten op 9 oktober in Paradiso, Amsterdam en op 13 oktober in Lucky & Co te Rijssen.

01. Intro/End Of The Road
02. Guitar Gangsters & Cadillac Blood
03. Back To Prom