Vicious Art Pick Up This Sick Child

Mighty Music / Target / Suburban

Website : Vicious Art

Vicious Art beschikt over nogal wat ervaring in de gelederen. Zo vinden we ex-leden van Dark Funeral, Obscenity, Entombed en Dominion Caligula in deze band terug. De band, die trouwens prat gaat op hun status van extreem intense live band, werd na een eerste album en EP getekend door Mighty Music, die nu hun tweede langspeler uitbrengt.

Met zoveel ervaring is het niet vreemd dat de muzikale stijl een combinatie is. De hoofdbasis van de nummers is death metal, maar Jocke's stem heeft al een wat meer black metal gevoel, en ook de riffs willen nog wel eens richting de black of thrash kant aanschuren. Dit levert een vrij diverse plaat op. 'Tombstone Grind' heeft een snel coupletgedeelte om tijdens het refrein wat gas terug te nemen. 'Murderer' is een heerlijke up-tempothrasher net zoals 'Evicting Dead Tenants' (inclusief solo). Enkele andere goede nummers zijn 'Our Family Flesh', 'Chain Hooks Falling' en 'The Topmost Violent God'. De band heeft genoeg van alle stijlen in huis om deze plaat samen te smeden tot een aangenaam geheel. Maar helaas kan ik hier niet veel meer mee dan dat. Het zijn goede nummers, maar nog lang niet zo pakkend als bijvoorbeeld de laatste plaat van labelgenoten Thorium. Echter, met een klein beetje creativiteit meer kan de volgende plaat een grote zijn, want vergeleken met het eerste album, 'Fire Falls And The Waiting Waters', zit er een stijgende lijn in het werk van deze Zweden.

Als de band op tour gaat is er hopelijk een grotere buit binnen te slepen als ik hun live-reputatie mogen geloven. (Thomas van Golen)

01. Tombstone Grind
02. The Paulina Paw Paintings