Venomous Concept Poisonous Apples

Website : Venomous Concept

Lang, lang geleden op een concert hier ver, ver vandaan ontmoette twee mensen elkaar. Ze aten pizza, ze praatte over muziek en konden het goed met elkaar vinden. Vriendschap ontstond en ging nooit meer weg. Maar zoals altijd gaat iedereen z'n eigen weg, en ook deze twee mensen. Totdat ze echter elkaar weer in 2004 tegenkwam en tijdens het luisteren van Poison Idea, Black Flag en Systematic Death hardop afvroegen: waarom hebben wij geen band samen? En in 2008 is dat inmiddels werkelijkheid geworden en ligt dan al de tweede cd van Venomous Concept in de schappen.

De twee heren waar ik over sprak waren Shane Embury (Napalm Death) en Kevin Sharp (Brutal Truth). 2004 kwamen ze elkaar tegen op de tour van Napalm Death en besloten hun idee vorm te geven en zo ontstond de band. Eerst aangevuld met Buzz Osbourne van The Melvins op gitaar, later vervangen door Shane zelf die maar gitaar ging spelen. Daarom werd Danny Lilker van Nuclear Assault aangetrokken voor de baspartijen en werd mede Napalmer Danny Herrera binnengesleept voor de drums. In 2004 was er al snel het eerste album 'Retroactive Abortion' en in 2006 een split met Japanse grinders 324.

En dan nu weer 'Poisonous Apples', een 17 nummer tellend schijfje bomvol met een dodelijke mix van grindcore, hardcore en punk. Een lekker gruizig schijfje dat aan alle kanten woest om zich heen slaat en doden veroorzaakt. De band raast lekker voort en komt zeker in de korte nummers aardig dicht bij de intensiteit van Napalm Death. Bijvoorbeeld het nog geen minuut klokkende 'Stupid'. Niet zo gek, met de helft van die band aanwezig. Het enige nummer dat boven de drie minuten komt, 'Check Out', is dan ook een relatief langzaam nummer dat rustig voortkabbelt en een versnelling heeft op het einde. Nummer 'White Devil' heeft een wat vreemde productie, het klinkt allemaal een stuk obscuurder en keukenopname-achtig, maar dat mag de pret niet bederven. Want dit is een uiterst vermakelijk schijfje. De nummers zijn lekker kort, raggen wel en Shane kan ook nog best een nootje tokkelen op gitaar. Verwacht geen uitgebreide composities. Het blijft allemaal lekker makkelijk, zonder dat het echt te simplistisch en saai wordt. Iedereen die wel van een potje crossover houdt en niet vies is van wat punk en grindcore kan dit schijfje blindelings oppikken uit de winkel. (Thomas van Golen)

01. Drop Dead

02. Stupid

03. Life