Unleashed Hammer Battalion

Steamhammer / SPV

Website : Unleashed

Het nieuwe, inmiddels negende album ‘Hammer Battalion’ van het Zweedse Unleashed zal op 9 juni via Steamhammer uitkomen en is daarmee de opvolger van het uit 2006 stammende ‘Midvinterblot’ album. Unleashed werd ergens eind jaren tachtig opgericht en in 1991 werd het debuutalbum ‘Where No Life Dwells’ uitgebracht. Samen met bands zoals Entombed, Grave en Dismember is Unleashed een van de grondleggers van de Zweedse deathmetal scene en kan de band op dit moment gerekend worden tot een van de betere old school death metal bands. Ander opvallend detail is dat de band door de jaren heen vrijwel een constante bezetting heeft gehad, met als boegbeeld zanger/bassist Johnny Hedlund. Wat betreft de concurrentie, nog niet zo lang geleden zagen albums van Dismember en Grave het levenslicht en was het afgelopen jaar de beurt aan Entombed om nieuw plaatwerk uit te brengen. Eind 2006 toerde eerder genoemde bands gezamenlijk door Europa in het kader van de “Masters of Death” tour. Deze tour was voor het grootste deel uitverkocht waarmee de populariteit en kwaliteit opnieuw bewezen is.

Het nieuwe album opent met het felle “The Greatest Of All Lies”, een snelle, brute song met dreigende gitaarpartijen en spetterend solowerk van beide gitaristen. De krachtige zang van Johnny Hedlund en ratellende drumbeats van Anders Schultz maken het geheel af. Ook de volgende songs “Long Before Winter’s Call” en “Your Children Will Burn” kennen dezelfde kracht als de voorgaande song. Het titelnummer “Hammer Battalion” is tekstueel gezien heerlijk simpel “The order is to kill, fire at will, the order is to kill, fire at will, Hammer Battalion unleashed”, maar zal het daarentegen live zeker goed doen. Tijdens “This Day Belongs To Me” gaat het tempo wat naar beneden, dat resulteert in een zware slepende song. Ook “Marching Off To War” is weer zo’n snelle song. Het volgende “Black Horizon” leunt dan weer behoorlijk tegen de black metal aan en “Carved In Stone” is dan weer een typische Scandinavische metal song. Wat betreft “Midsummer Solstice”, hier wordt de ene geweldige riff afgewisseld met de andere uitstekende riff, dit nummer ligt overigens qua gitaargeluid wat meer in de speedmetal hoek. De afsluitende songs “Home Of The Brave” en “I Want You Dead” zijn dan weer echt typische Unleashed songs en zo weet de band er in een tijdsbestek van zo’n drie kwartier dertien klassieke old school deathmetal nummers erdoorheen te jagen. Tekstueel weet de band weer diverse onderwerpen aan te snijden zoals religie, de Noorse voorvaderen van de band en de verziekte hedendaagse maatschappij. Verder detail is dat de alle songs doorspekt zijn met vele spetterende gitaar solo’s. Het felle en vaak snelle drumwerk en de thrashy zang van Johnny maken ‘Hammer Battalion’ tot een zeer sterk album.

Een ding kan ik na het enkele malen beluisteren van album al snel concluderen, de band heeft niet teveel gesleuteld aan het geluid en het album ligt dan ook geheel in het verlengde van voorganger ‘Midvinterblot’, klasse! Het blijkt ook wel dat deze sympathieke Zweden behoorlijk op elkaar zijn ingespeeld. Het vele touren van de laatste jaren heeft de band echt goed gedaan. De productie lag opnieuw in handen van gitarist Fredrik Folkare en het geluid op ‘Hammer Battalion’ is dan ook verder prima in orde.

Verder zal de band het einde van dit jaar opnieuw live te zien zijn in ons land. In het kader van de “Hammer Battalion Europe 2008” zal Unleashed samen met Krsiun en One Man Army And The Undead Quartet door Europa trekken en zijn de bands te zien op 17 november in Patronaat te Haarlem, 19 november in de Effenaar te Eindhoven en een dag later op 20 november in Hedon te Zwolle.

01. The Greatest Of All Lies
02. Long Before Winter’s Call
03. Your Children Will Burn