Uli Jon Roth Under A Dark Sky

Steamhammer / SPV

Website : Uli Jon Roth

Op 22 september is het langverwachte nieuwe album van Uli Jon Roth verschenen, het album heeft de titel ‘Under A Dark Sky’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2003 stammende ‘Metamorphosis of Vivaldi's Four Seasons’. Uli is natuurlijk bekend geworden van zijn werk bij Scorpions om na zijn vertrek aldaar verder te gaan met de band Electric Sun. Maar inmiddels heeft de beste man inmiddels alweer zo’n vijf solo albums met ‘klassieke’ gitaarstukken op zijn naam heeft staan.

Op dit nieuwe album wordt Uli Jon Roth bijgestaan door oudgedienden Liz Vandall (ex-Sahara) en voormalig Yngwie Malmsteen en huidig Royal Hunt zanger Mark Boals. Het gehele album bestaat uit een zeer theatrale stukken, bij elke volgende luisterbeurt zijn er dan ook weer nieuwe details die opvallen, maar het blijft natuurlijk wel het sublieme spel van de heer Roth dat voorop staat. Het album opent met het klassieke “S.O.S.”, de song gaat daarna naadloos over in het sterke “Tempus Fugit”. Tijdens het daarop volgende “Land of Dawn” waar zanger Mark Boals te overtuigen in het duet met Liz Vandall. Natuurlijk worden de songs ondersteund door het gitaarwerk van de heer Roth voorzien van een aantal prachtige jankende solo’s en virtuoze gitaarloopjes en prachtige melodieën. Tijdens ‘The Magic Word’ doet het gitaarwerk wat aan Hendrix denken door het gebruik van de wah-wah pedaal, het gitaarwerk staat dan ook duidelijk op de voorgrond tijdens deze song. “Inquisition” is dan een kort instrumentaal intermezzo gevold door het sterke “The Magic Word”, dat zware klassieke invloeden bevat maar ook weet te rocken, tijdens deze song ijn ook de zangkwaliteiten van de heer Roth te beluisteren. ‘Stay in the Light’ is dan weer een prima symfonische rocksong waarbij opnieuw de hoofdrol is weggelegd voor zanger Mark Boals, tijdens ‘Benediction’ zijn de rollen dan weer omgedraaid en is het gitarist Uli Jon Roth die de ene na de andere schitterende solo laat horen. ‘Light & Shadows’ ligt dan weer wat in het straatje van Blackmore's Night, waarbij de zangpartijen worden vertolkt door Liz Vandall & Gwen Adams. Het album wordt vervolgens afgesloten door het uit twaalf delen bestaande ‘Tanz In Die Dämmerung’, een song die zowel klassieke, progressieve, symfonische en opera invloeden bevat. De song is dan ook een aaneenschakeling van bombastische orkestrale passages. Na het meerdere malen beluisteren van het album kan ik dan ook concluderen dat ‘Under A Dark Sky’ eigenlijk een grote rockopera is waarvan en tegenwoordig niet veel meer van worden geschreven, klasse.

Voor de fans van de heer Roth zal dit album zeker een prachtige aanwinst zijn, voor mij is het echter allemaal wat te theatraal en te complex, maar ik zal niet ontkennen dat het album van grote klasse is. Het album zal dan ook niet voor iedereen toegankelijk zijn, maar de doorgewinterde progressieve/klassieke fan die de latere albums van Therion of het werk van een band zoals Ayreon kan waarderen is dit album zeker de moeite waard.

01. S.O.S.
02. Tempus Fugit
03. Land Of Dawn