Tracedawn Tracedawn

Redhouse Finland Music Publishing

Website : Tracedawn

Het idee achter het Finse Tracedawn ontstond in de winter van 2005, na het aantrekken van de juiste muzikanten door oprichter en gitarist Tuomas Yli-Jaskari in de zomer van 2006 was de band een feit. Hierop sloot de band zich op in de Studio Redhouse om de demo “Path Of Reality” op te nemen waarmee de band de aandacht wist te trekken van diversen labels. Einde 2007 tekende de band uiteindelijk bij Redhouse FMP en niet veel later werd het een vier nummers tellende EP opgenomen.

Het uiteindelijke gelijknamige debuutalbum van de band werd in Sonic Pump Studios onder leiding van Nino Laurenne (Thunderstone, Stratovarius, Children Of Bodom) opgenomen. Het album werd gemixt door Mikko Karmila (Nightwish, Children Of Bodom, Amorphis) en gemasterd door Mika Jussila (Nightwish) in de Finnvox Studios.

De muziek die Tracedawn maakt ligt in de melodieuze death metal hoek en dan moet men denken aan bands zoals Scar Symmetry, Wintersun en Children Of Bodom. Verder bedient de band zich veelal van heldere, cleane vocalen maar worden ook de grunts niet geschuwd. Het album opent met “Without Walls”, de song is voorzien van het melodieus gitaarspel, prachtige solo’s, krachtige drumpartijen, diepe grunts en een helder refrein. Ook het volgende “Test Of Faith” is een uitstekende song, deze begint nog wat rustige zang maar gaat halverwege toch over in een krachtig geheel, het zijn hier vooral de grunts van zanger Antti Lappalainen die opvallen. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer “Art Of Violence”, het van het rustige piano intro voorziene “In Love With Insanity” en het up-tempo “Path Of Reality” waarbij het gitaarwerk me wel een beetje aan het oudere werk van Iron Maiden doet denken. Tegen het einde vinden we dan nog een rustige piano ballad in de vorm van het nummer “Widow” waarop het album wordt afgesloten met het stevige en zeer snelle “Justice For None”.

De band weet met dit album in ieder geval te overtuigen van hun klasse, de songs zitten prima in elkaar en ook de instrumenten worden tot in het kleinste detail beheerst. Het geluid is ook prima in orde. Met dit debuut van deze zeer getalenteerde Finnen is dan ook niets mis mee moet ik bekennen. Voor wie de band eens wil beluisteren kan terecht op de myspace pagina van de band waar enkele songs van het debuutalbum zijn te beluisteren.

01. Without Walls
02. Test Of Faith
03. Art Of Violence