Thyrfing Hels Vite

Regain Records

Website : Thyrfing

In 2007 besloten Thomas Väänänen en Henrik Svegsjö na een verblijf van tien jaar Thyrfing te verlaten. In sommige bands zou dat misschien reden tot zorgen zijn, maar in dit geval niet. Thyrfing doet namelijk waar ze al ruim een decennium mee bezig zijn, met viking metal proberen de wereld te veroveren. Of dat gaat lukken vraag ik me af, maar de fans hoeven zich geen zorgen te maken.

Als vervanger van de vertrokken zanger Thomas trokken de overgebleven heren Jens Ryden aan van Naglfar (de Zweedse, zonder E) en besluit men verder te gaan met nog maar 1 gitarist. En toch merk je er eigenlijk niks van. En dat is zeker ten verdienste van de rest van de band. In een klein uurtje worden er 7 viking metal nummers doorheen geramd, die aan kracht en overtuiging niks te wensen over laten. Luister maar naar het eerste nummer “En Sista Litania”. Een heerlijk krachtig mid-tempo nummer dat de fans waarschijnlijk weer in de spreekwoordelijke walhalla zal brengen. Dit nummer is exemplarisch voor de rest van het album. Goed gitaarwerk, krachtige zang, hier en daar een keyboard om de boel wat aan te vullen qua sfeer, af en toe een versnellinkje, het is allemaal heel logisch als je het hoort. En dat is voor mijn gevoel oko zeker de kracht van dit album. Het klinkt allemaal niet te moeilijk, maar toch ontstaan er zeker goede nummers.

Productioneel gezien is er ook zeker niks aan te merken. Door het lagere tempo en de niet al te moeilijke aard van de muziek is een heldere mix veruit de beste optie en daar heeft producer Jorgen Svensson dan ook goed voor gezorgd. Fans van Moonsorrow en Tyr die ook zonder de keyboard bombast kunnen, moeten dit al bum zeker eens luisteren. (Koos van Marle)

80/100

01. En Sista Litania
02. Från Stormens Öga