Thorium Feral Creation

Mighty Music / Target / Suburban

Website : Thorium

Thorium. Th 90 vertelt mijn Binas aan mij. En op wikipedia staan nog veel meer leuke feitjes te lezen over dit scheikundige element. Maar laat ik u niet vervelen met nutteloze informatie zoals elektronenconfiguratie, oxidatietoestanden of aggregatietoestanden, het gaat hier om de Deense band. Nog nooit van gehoord, maar niettemin bestaat de band al 11 jaar, en hebben ze reeds in 2000 en 2002 twee albums op de markt gebracht. Sindsdien is het echter stil geworden, totdat in 2007 de voorbereidingen werden getroffen om in 2008 uiteindelijk met een nieuw album op te proppen te komen. Opgenomen in de Berno Studio met Berno Paulsson en gemixed + gemastered door oud-bassist Jacob Hanssen ligt hier dan eindelijk 'Feral Creation' op de mat.

Na de intro “Int(r)o The Abyss” begint opener “Feral Creation“ op hetzelfde rustige tempo maar gaat even later moeiteloos over in een onvervalste blastbeat. Death metal wordt er gebracht, die zelfs af en toe wel overeen komt met de ouderwetse koek zoals die werd gegeten in Zweden. Alleen dan met een iets moderner randje. Gelukkig blijft de band ook ver weg van alle core-invloeden, waardoor deze plaat gewoon een vette death metal schijf is geworden. Of de band nou voortrolt met wat mid-tempo tracks, of juist keihard de beuk er in gooit, de plaat blijft staan en laat een band met een prima gevoel voor goede, groovende death metal horen. Eerst denk je na het beluisteren: niet zo interessant, blijft niet hangen, te weinig kenmerkende riffs. Maar na een aantal luisterbeurten begint er ineens wat van de muziek herkenbaar over te komen en blijkt zo de plaat ineens te bestaan uit pakkende riffjes en structuren. En moet ik eerlijk toegeven: de plaat kent eigenlijk niet een echt zwak punt. Alles klopt hieraan. Denk niet meteen dat dit een wereldplaat is die op gelijke hoogte kan komen met de echte death metal krakers (Scream Bloody Gore, From Beyond, Left Hand Path), maar dit is zeker geen slechte cd. Als de heren dit live waar kunnen maken zouden ze wel eens een geziene band kunnen worden in het circuit. Want zoals het enorme headbangoproepende “Unbound” al zegt: “Set Free The Adrenaline”! (Thomas van Golen)

01. Intr(R)O The Abyss
02. Feral Creation
03. Epidemic Skeleton