The Sound Ex Palomino

DR2 Records / Demolition / Suburban

Website : The Sound Ex

'Palomino' is volgens mij het tweede album van The Sound Ex, een Britsche rockband die in 2003 is opgericht. De plaat is in 4 weken opgenomen in samenwerking met Paul Reeve, die je wellicht kent als producer van grote namen als onder andere Muse en Supergrass. Wat me direct opvalt als ik deze cd voor de eerste keer hoor is de energie die er van de plaat uitgaat. Het is erg moeilijk om niet mee te gaan tikken en je hoofd stil te houden. Het heerlijke van deze band is ook dat het me niet echt ergens aan doet denken, ze maken gewoon lekker hun eigen muziek die moeilijk ergens in onder te brengen is en eens niet het zoveelste aftreksel van Frans Ferdinand is. Ik vond het ook schitterend om te zien dat de band in elke recentie die over hen geschreven is, onder een ander genre wordt weggezet.

In een recensie van het label waaronder deze plaat is uitgebracht staat het volgende: ‘… this album could be the saviour of British Rock’n’Roll!!!!’ Dit soort uitspraken (en vooral het gebruik van de uitroeptekens in een tekst van het label) maakt me altijd licht achterdochtig, maar ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben. Het is gewoon lekker rechttoe, rechtaan Rock’n’Roll. Stevie Gibson zorgt er met zijn strakke gevarieerde drumpartijen voor dat iedereen door blijft gaan, Euan Macfarlane op de basgitaar zorgt voor een vullende en (net als Stevie) gevarieerde stukken en Kit Endean en Glen Roughhead maken alle songs af met hun gitaarspel en zang. De riedeltjes, om het maar even oneerbiedig te stellen, zijn pakkend en worden afgewisseld door stevige stukken gitaar.
The Sound Ex heeft een stevige, goed lopende, complete plaat uitgebracht en ik twijfel er heel eerlijk gezegd niet aan dat ze met een beetje goede marketing een heel eind kunnen komen! Wat mij betreft voorlopig DE vondst van 2008 en ik ben ongelooflijk benieuwd naar hoe ze live zijn. (Karlijn van Anrooij)

01. Enchantment
02. Pastlife
03. Loss