The Street The Divine Debauchery

Artist Service / Music By Mail

Website : The Street

De Amerikaanse hardrockers The Street hebben januari 2008 alweer hun zesde album uitgebracht. Tot voor kort echter deed men dat allemaal in eigen beheer aangezien er nog geen platendeal was. Dit album, “The Divine Debauchery” brengt wat dat betreft dan ook eindelijk de doorbraak voor deze band want enkele weken geleden kon men verheugd melden inmiddels bij label Artist Service getekend te hebben.

Wat we horen krijgen op dit album is echter nogal wisselend van kwaliteit. Ook lijkt de band voor dit album nog niet echt een vaste stijl voor ogen gehad te hebben. Niet dat dat een slecht teken hoeft te zijn, afwisseling is zeker niet per definitie een nadeel maar het is natuurlijk wel prettig als men op een album een beetje een vaste koers hanteert. Men zegt zelf vooral geïnspireerd te zijn door grote bands als U2, Led Zeppelin, Bon Jovi en Van Halen. Als je luistert naar opener “Greetings From the Ghetto” hoor je inderdaad in de coupletten soms wel wat Jon Bon Jovi in de stem van zanger Arnold. Echter vooral in de refreinen gooit hij er een wat krachtiger keelgeluid tegenaan en gaat het ook muzikaal gezien meer richting Skid Row. Een redelijk nummer al met al maar dus niet echt typisch voor de rest van het album. Nummers als “Devil’s Dilemma”,  “Light of Day” en “Nemesis” bijvoorbeeld zijn niet slecht maar wel heel erg standaard US hardrock zoals men dat zelf omschrijft. Ook heeft zanger Arnold soms net iets te veel de neiging om te schreeuwen om “heavy” te klinken en dat kan hier en daar wat vermoeiend worden. Andere nummers, zoals “Step it Up” of “Head or Be Dead” hebben muzikaal weliswaar wat meer ballen maar het klinkt wel wat gedwongen ruig, en de sleaze-achtige rock van de eerdere nummers wordt hier ingewisseld voor een soort “autoraampje-open-wapperende-haren-metal” wat eerder ietwat opdringerig aandoet dan dat het echt lekker wegluistert.

Het is dus allemaal heus niet slecht, er staat heus een aantal goede nummers op dit album en ook de muzikale en vocale kwaliteiten bezitten de leden zo te horen op zich wel. Het is ook niet écht eenvoudig om de vinger op de zere plek te leggen. Er staan natuurlijk nog te veel twijfelachtige nummers op, maar vooral ontbreekt de broodnodige kippenvelfactor. Het album mist ook gewoon de juiste richting en begeleiding om echt consistent te klinken en daardoor echt te kunnen overtuigen. Maar gezien het feit dat men dus inmiddels bij een label getekend heeft kunnen we alleen maar hopen dat men voor een volgend album wel de nodige professionele begeleiding krijgt en dan met een album komt wat wél weet te overtuigen. (Ben Holster)

01. Greetings From the Ghetto
02. Devils Dilemma
03. Bitter