The Hellacopters Head Off

Sound Polution / Suburban

Website : The Hellacopters

Op 18 april is het inmiddels zevende en allerlaatste studio album van de Zweedse rockers van The Hellacopters uitgekomen, het album heeft de toepasselijke titel ‘Head Off’ meegekregen. De band zal echter deze zomer nog wel op enkele festivals te zien zijn en staat er nog een Europese tournee gepland, maar daarna is het definitief over met de band en wordt na ruim dertien jaar de handdoek in de ring gegooid. De diversen bandleden hebben aangegeven om zich op andere projecten te willen richten. The Hellacopters werden begin jaren negentig opgericht door voormalig Entombed drummer Nicke Andersson, Backyard Babies gitarist Dregen, Kenny Håkansson op bass en Robert Eriksson. In 1995 wordt de eerste single uitgebracht en een jaar later komt het debuutalbum ‘Supershitty to the Max’ uit. Mede door de uitbundige live shows en het vele toeren weet de band een gedegen fanbase op te bouwen, echter zoals eerder vermeld zal de band binnenkort stoppen, maar niet na nog een laatste album dat volledig uit covers bestaat uit te brengen.

Het album bevat een twaalftal energieke rocksongs die in het welbekende straatje van de Zweden ligt. Het album opent met “Electrocute”, een cover van de uit Stockholm afkomstige band Demons. Het nummer is een oprechte song met ballen die goed in het gehoor ligt en het refrein is na slechts enkele luisterbeurten makkelijk mee te zingen. Vervolgens krijgen we de song “Midnight Angels” van The Peepshows te horen, de song is afkomstig van het uit 2003 stammende ‘Refuge For Degenerates’ album en is tevens een van de betere tracks op het album. Tijdens “I´m Watching You” van The Humpers schakelt de band een tandje terug om vervolgens met “No Salvation” en “In The Sign Of The Octopus”respectievelijk van The Turpentines en The Robots hakken er dan weer lekker in. Verder komen we dan nog nummers tegen van de New Bomb Turks, The Maharajas, Asteroid B-612 en Dead Moon. Het album wordt afgesloten in de welbekende Hellacopters stijl met The Royal Cream’s song “Darling Darling”.

Met ‘Head Off’ weet de band ons voor de laatste maal te vermaken met een aantal stevige rocksongs die goed in het gehoor liggen en makkelijk zijn mee te zingen. Wat betreft de songkeuze op het album moet ik toegeven dat de band een aantal songs heeft weten uit te kiezen die je niet dagelijks hoort. De songs zijn echter wat minder pakkend dan het eigen werk van de band, niet dat dit dan meteen een slecht album is, echter met de gedachten dat dit het laatste album van de band is blijft bij mij toch een wat wrange nasmaak hangen. Omdat de band al van te voren aankondigt te stoppen blijf ik mezelf afvragen of er dan niet meer had ingezeten voor de band. Verder is dit een prima plaatje om lekker hard in de auto te draaien en het gaspedaal eens goed in te trappen, klasse.

Op de myspace pagina van de band is alvast een voorproefje van het nieuwe album te beluisteren in de vorm van de nummers “ “. http://www.myspace.com/hellacopters Verder is het album ook leverbaar als gelimiteerde editie op vinyl met daarop de bonus track “Straight Until Morning” van de Powder Monkeys.

01. Electrocute
02. Midnight Angels
03. I´m Watching You