The Freeks The Freeks

Cargo Records / Suburban

Website : The Freeks

Het titelloze debuutalbum van The Freeks staat bol van muzikale verwijzingen naar oude helden. Vooral de jaren ’60 en ’70 zijn ruim vertegenwoordigd. De psychedelica van The Doors, de spacerock van Pink Floyd, riffs van Zeppelin, foute orgeldeuntjes van Deep Purple, het is allemaal aanwezig. The Freeks vermengen dit echter ook nog eens met een hedendaags punkrockachtig sausje en een toefje alt.country waardoor het geheel toch lekker fris klinkt.

Het geheel is niet altijd even samenhangend, maar dat waren de albums van hun grote voorbeelden ook niet altijd natuurlijk. Zo staan er aardig wat instrumentale tracks op dit album die op zijn zachts gezegd niet eenvoudig in het gehoor liggen. Albumopener ‘Hellacopter Drop’ gaat nog wel maar bijvoorbeeld ‘Descent of The Yellow Chrysalis’ en ‘Absorb’ zijn wel erg vervreemdend en ‘The Tribal Council Adjourn’ had zomaar op een vroeg Pink Floyd album kunnen staan. Meestal gaat het dus om korte nummers die min of meer als intro dienen of als bruggetje naar de volgende track, maar in het geval van ‘Invasion of the Earthworm’ beslaat het ruim achtenhalve minuut, iets te veel van het goede naar mijn smaak.

Dat de heren echter ook prima in staat zijn gewoon lekkere liedjes te schrijven wordt ook meer dan eens bewezen. ‘Lost and Never Found’ heeft een heerlijke retro gitaarsound en dito zang met een prima groove. Lekker overstuurde gitaar en orgeltjes maken ‘It is Written’ tot een swingend geheel, dit soort nummers doet me verlangen naar meer. Natuurlijk ontbreken ook de Flower Power jaren ‘60 psychedelische tracks niet, luister maar eens naar ‘Look Ahead’ of ‘Basque in the Splendor’

Al met al leveren The Freeks hier een album af wat nog wel erg wisselend van kwaliteit is en daarmee niet altijd even boeiend. De productie klinkt hier en daar dan ook wat goedkoop. Maar misschien is het ook maar beter dat muziek als dit een beetje garageachtig of zelfs ietwat gedateerd klinkt en ik heb zeker slechter gehoord. Gelukkig staan er ook diverse sterke nummers op dit album en hoewel ik het idee heb dat het hier meer een project dan een hechte band betreft kan ik alleen maar hopen dat ze zich verder weten te ontwikkelen en volgende keer met een iets standvastiger album komen waarop ze zich nog meer van hun betere kant laten horen. Voor wie ze wil beluisteren is er behalve de website (coming soon) natuurlijk ook een MySpace. (Ben Holster)

01. Hellacopter Drop
02. Lost and Never Found
03. It is Written