The EssenEss Project The EssenEss Project

Two Louder Music

Website : The EssenEss Project

Onlangs kreeg ik het solo album van gitarist Steve Smyth toegestuurd, het project heeft de titel “The EssenEss Project” meegekregen en op het album wordt Steve bijgestaan door bassist Steve Hoffman en drummer Atma Anur (Cacophony, Jason Becker, Greg Howe, Ritchie Kotzen, Tony MacAlpine). Steve werd vooral bekend als gitarist van de metalband Nevermore. Steve Smyth begon zijn carrière in 1996 in Bay Area power metalband Vicious Rumors waar hij tot 1999 deel van uitmaakte en te horen was op de albums ‘Something Burning’ en ’Cyberchrist’. Daarna werd Steve ingelijfd bij Testament als tour gitarist en werkte hij samen met Eric Petterson’s (Testament) aan zijn black metal project Dragonlord waarop Steve op beide albums ‘Rapture’ (2001) en ‘Black Wings Of Destiny’ (2005) meespeelde. In 2004 trad Steve uiteindelijk toe tot de progressieve metal band Nevermore. In eerste instantie was Steve alleen gevraagd om de band live bij te staan tijdens hun Europese tour ter promotie van het ‘Enemies Of Reality’ album. Na deze tour werd al snel begonnen met het schrijven en opnemen van Nevermore’s album ‘This Godless Endeavor’. Steve, die inmiddels een vaste aanstelling heeft bij Nevermore schrijft tevens mee aan enkele songs. Op dat moment zag de toekomst er rooskleurig uit, het album sloeg zeer goed aan bij zowel de pers als ook de fans en er ter promotie van het album werd er uitgebreid getoerd. Echter in 2006 sloeg het noodlot toe, er werd bij Steve geconstateerd dat hij ernstige nier problemen had en deze nog maar voor zo’n 25% werkte. Natuurlijk zat er niets anders op zijn werkzaamheden bij Nevermore tijdelijk stil te leggen, inmiddels is Steve volledig hersteld van een nier transplantatie, echter door diversen persoonlijke verschillen besloot Steve uiteindelijk in augustus 2007 uit Nevermore te stappen.

Steve heeft de laatste jaren tussen de bedrijven door gewerkt aan zijn eerste soloalbum dat op 5 november 2007 via Two Louder Music uitkwam en om maar meteen met de deur in huis te vallen, het geheel instrumentale album is een zeventig minuten durende reis van drie zeer getalenteerde muzikanten. De muziek is een mix van rock, jazz fusion en metal, maar vooral ook progressief en tevens voorzien van experimentele breaks waardoor het geheel tot een zeer aangename muzikale mix word samengesmolten. Het album opent met de song “The Afterlife”, een progressieve rock song, met scheurend gitaarwerk waar de band meteen een zeer degelijk visite kaartje afgeeft, de song bevat naast enkele rustige passages tevens ook stevige gitaarpartijen en pakkende riffs. Het volgende “Sphere” is dan een wat rustiger geheel de song komt enigszins spiritueel over en is tevens voorzien van enkele vingervlugge solo’s van de heer Smyth. “Only Time Will Tell” is een klassieke rock ‘n roll opus, met voldoende ruimte voor enkele progressieve uitstapjes en bombastische passages. Verder vinden we in de songs op het album onder meer melodieus solowerk, progressieve riffs, melodieuze passages, zwaar scheurend gitaarwerk, uitstekende jazzy, fusion achtige baslijnen van Steve Hoffman en sublieme drumpartijen van Atma Anur zoals tijdens “Reflection, Redemption, Rebirth”. De songs zijn verder voorzien van de nodige tempowisselingen, doordacht en voorzien van de nodige intelligentie, luister maar eens naar het magische “Strands Of Fascia”. Het nummer “It's All In Your Mind” klink dan weer erg jazzy, maar herbergt ook enige country invloeden, tijdens de song “Just When You Think... “ gaat het tempo dan weer wat omhoog en gaat vooral de heer Smyth flink tekeer, de metal invloeden schemeren hier dan ook behoorlijk door. Halverwege vind er echter een complete ommekeer plaats en eindigt de song met een mooie akoestische solo. De klasse van de drie muzikanten wordt nog maar eens benadrukt tijdens nummers zoals het ruim acht minuten durende “Can You See What I Hear?” of het wat meer jazzy en funky “XIV”. Het album wordt vervolgens afgesloten door het eveneens acht minuten durende epos “In God’s Hands”, een song met opnieuw zeer veel afwisseling van akoestische en elektrische partijen waar heavy riffs en sfeervolle melodieën naadloos in elkaar overgaan.

Na het meerdere malen beluisteren van het album, kan ik een ding concluderen, Steve Smyth heeft op dit album bewezen tegen al de grote gitaristen zoals Marty Friedman en Jason Becker op te kunnen boksen. Maar het is toch wel het geweldige samenspel van alle drie de zeer gekwalificeerde muzikanten die het album tot een ware klassieker maken. Voor fans van het wat meer, gevarieerde instrumentale progressieve gitaarwerk van eerder genoemde gitaristen als Marty Friedman, Jason Becker of Scott Henderson is dit verplichte aanschaf!!!

De productie lag geheel in handen van Steve zelf, het album werd gemixt door Kent Matcke (Metallica, Joe Satriani, Sammy Hagar) in de Pro Music Studios en gemasterd door niemand minder dan John Cuniberti (Joe Satriani, George Lynch, Michael Manring) in de Plant Studios. Verder bevat het album uitstekend artwork dat verzorgd werd door Asgeir Mickelson die al eerder werkte voor bands zoals Borknagar, Vintersorg en Conception, Meer informatie over Steve en zijn EssenEss Project is te vinden via zijn website.

Side One
01. The Afterlife
02. Sphere