The Agony Scene Get Damned

Website : The Agony Scene

Het nieuwe album ‘Get Damned’ van het Amerikaanse The Agony Scene zal op 21 januari uitkomen via Century Media Records en is daarmee het derde album van de band en tevens het derde label. Voorgangers ‘The Agony Scene (2003) en ‘The Darkest Red’ (2005) kwamen respectievelijk uit bij Solid State Records en Roadrunner Records. ‘Get Damned’ borduurt enigszins voort op de ingeslagen weg op beide voorgangers, echter door vele line-up wisselingen gedurende de beginperiode van de band heeft de band nooit echt een eigen geluid weten te creëren. Op het nieuwe album is drummer Matt Horwitz inmiddels vervangen door Ryan Folden waardoor er nog slechts twee originele bandleden over zijn. Tevens kwam het album al enige tijde geleden uit in Amerika.

Het album opent met het stevige “Barnburner”, een strakke, thrashy song met scherpe riff, snelle drumpartijen en rauwe schreeuwende vocalen. De band kan dan ook regelrecht in onder de noemer “metalcore“ geplaatst worden. Ook de rest van de songs volgen dezelfde lijn, korte hevige nummers van om en nabij de drie minuten, waarbij er eigenlijk niet echt een song uitspringt of het moet het nummer ‘Deliverance’ waarbij de band enigszins wat gas terugneemt zijn, verder bevat deze songs strak drumwerk en enkele zeer herkenbare riffs. Op zich klink het overigens allemaal niet verkeerd, luister maar een naar songs zoals “The Opposition” of afsluiter “Old Scratch” waarop zanger Michael Williams laat horen dat hij de cleane vocals ook aankan en wel degelijk beheerst. Daarmee is deze song dan ook en stuk afwisselender dan de rest van de nummers op het album, als The Agony Scene meer van dit songs hadden opgenomen zou de score een stuk hoger kunnen liggen. Overigens heeft zanger Michael Williams hier en daar wel wat weg van Anders Friden (In Flames) en heeft de band met Ryan Folden een uitstekende drummer in huis gehaald.

‘Get Damned’ is een vrij standaard product geworden zonder al te veel uitdagingen, wie echter “The New Wave Of American Heavy Metal” wel weet te waarderen haalt met deze release zeker een degelijk album in huis. Het album werd geproduceerd door Andreas Magnusson (Black Dahlia Murder, Scarlet) en wie de band live wil zien zal op 12 maart naar Tilburg moeten reizen waar de band in het voorprogramma van Himsa te zien zal zijn in de kleine zaal van 013.

01. Barnburner
02. Predation
03. Dances With Devils